نمایشگر دسته ای مطالب نمایشگر دسته ای مطالب

خط دوم راه آهن بافق - بندرعباس سال 89 به بهره برداری می رسد

خط دوم راه آهن بافق - بندرعباس سال 89 به بهره برداری می رسد


خط دوم راه آهن بافق - بندرعباس سال 89 به بهره برداری می رسد

مدیرکل راه آهن هرمزگان از پایان عملیات اجرایی خط دوم بافق - بندرعباس در نیمه اول سال 89 خبر داد.

علی امینی با اعلام این مطلب افزود: خط دوم راه آهن بافق - بندرعباس حد فاصل بافق به یزد و تا ایستگاه تزرج وصل شده است و حد فاصل ایستگاه تزرج تا کوهه در حال عملیات نهایی آماده سازی است که در 40 روز آینده قابل بهره برداری خواهد بود.

وی گفت: در فاز بعدی حد فاصل ایستگاه تزرج تا بندرعباس به طول 170 کیلومتر در آینده نزدیک مناقصه آن انجام خواهد شد و امید است تا نیمه اول سال آینده طرح به پایان برسد که 130 میلیارد تومان اعتبار این فاز خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات جذب اعتبارات و بهره برداری سریع از این پروژه به دلیل توسعه استان خاطرنشان کرد: راه آهن با توجه به محدودیتی که در اعتبارات در نظر گرفته شده دارد اما باید با توجه به نیاز استان و استقرار صنایع بزرگ در هرمزگان این پروژه را به پایان برساند.

امینی بیان داشت: لازمه سوددهی راه آهن افزایش ظرفیت قطارها مسافری و باری است و خط فعلی پاسخگوی نیازهای فعلی نیست  این در صورتی است که خط دوم بافق - بندرعباس به پایان برسد تا بتوانیم بر اساس پیش بینی های انجام شده حرکت کنیم.

به گفته وی راه آهن استان ظرفیت جابجایی 20 میلیون تن کالا از بندرعباس به مبادی داخل کشور و بلعکس را دارد.

وی با اشاره به حمل سه میلیون تن گندولو از اردکان و گل گهر به مجتمع فولاد هرمزگان افزود: گندولو جهت تامین خوراک اولیه کارخانه فولاد هرمزگان جهت تولید فولاد اسفنجی از اردکان و در آینده هم از گل گهر باید تامین شود که حداقل در فاز اول باید سالیانه سه میلیون تن به بندرعباس حمل شود.

مدیرکل راه آهن هرمزگان گفت: فروش مواد معدنی به کشورهای خارجی و همین طور ارسال مواد معدنی به فولاد خوزستان از طریق دریا از جمله برنامه های حمل و نقل در بخش ریلی است.

وی با اشاره به رشد 27 درصدی حمل و نقل کانتینر در سال 87 نسبت به سال 86 خاطرنشان کرد: در بخش توسعه حمل و نقل ترانزیت به خصوص بارگیری ترانزیت از بندرعباس به کشورهای آسیای میانه در سال 87 نسبت به سال 86 رشد 33 درصدی را نشان می دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث تخلیه، سکوهای نفتی و به خصوص کالای پنبه که یکی از محصولات عمده آسیای میانه از جمله کشورهای قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان است باید ظرفیت سازی شود.