رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛‌ علیزاده رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق در کارگروه تخصصی تیلاپیا ،با بیان اینکه تیلاپیا امروز به عنوان دومین گونه آبزی پروری دنیا مطرح شده است،گفت: این بدلیل ویژگی ها منحصر به فرد این ماهی است، با سرمایه گذاری بسیار اندک می توان تولید تیلاپیا را آغاز کرد،میتوان غذای آن را با سطح پروتین پایین تهیه کرد،تراکم پذیر بالای آن، در مقایسه با سایر آبزیان آب کمتری برای تولید این ماهی نیاز است،ضمن آنکه سازگاری بسیار بالایی با آب های شور دارد، ارزش غذایی و بازار پسندی این ماهی و… از جمله ویژگی های تیلاپیا است.

وی با بیان اینکه مشکلی در بحث تولید تیلاپیا و عرضه به بازار نداریم،افزود: امروز دنیا متوجه شده که اگر بخواهیم امنیت غذایی و اشتغال ایجاد کنیم،محیط زیست و منابع آب و خاک را حفظ کنیم ، ایجاد آبادانی و توسعه بخصوص در مناطق کمتر توسعه یافته کنیم،تولید تیلاپیا کلید کار است.

علیزاده تمام ماموریت های مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق طی 10 سال گذشته را روی گونه تیلاپیا انجام گرفته و دستاوردهای بسیار ارزشمندی بدست آمده است،اظهار کرد: این صنعت پشتیبان قوی دارد و میتواند تولید فنی،نژاد و مولد کند و صنعت را حمایت نماید.

وی نیمه جنوبی بخصوص مناطق مرکزی کشور را از نظر اقلیمی بسیار مناسب تولید این گونه ماهی دانست و گفت: ما آخرین تکنیک های تکثیر و تولید ماهی را به واسطه دستاوردهایی که در مرکز و سایر محققین کشورهای دنیا بدست آمده در اختیار داریم و بومی سازی کرده ایم.

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق ادامه داد: با ایجاد زیر ساخت ها و حمایت از این صنعت می توان با اطمینان خاطر تولید تیلاپیا را انجام داد. تولید این ماهی ایجاد اشتغال و سرمایه پایدار می کند و در مناطق کمتر توسعه یافته امنیت غذایی تولید و محرومیت زدایی می کند و حتی در صنایع جانبی نقش داشته باشد.

وی دستاوردهای مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق طی یک دهه گذشته که محور فعالیت های آن می باشد را انجام تحقیقات کاربردی و تولیدات دانش بنیان،ایجاد و حفظ ذخایر ژنی،معرفی الگوهای تجاری ترویجی تکثیر و تولید بوده است.

علیزاده با اشاره به پروژه های متعددی که در 10 سال گذشته توسط این مرکز انجام گرفته است،بیان داشت: همچنین فعالیت های گسترده ای در ترویج دستاوردها،ایجاد کارگاه های آموزشی،ارائه خدامات و مشاوره به بخش خصوصی انجام گرفت تا دید بهتری نسبت به سرمایه گذاری داشته باشند.

وی یکی از کارهایی که کمک به بخش تولید نموده است را انبوه سازی دستاوردهای تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم با انبوه سازی دستاوردها در مرکز تحقیقات الگویی برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق الگوهای تجاری تولید تیلاپیا را از دیگر اقدامات دانست و اظهار داشت: روش های مختلف در تولید تیلاپیا از جمله بومی سازی دانش آن که مطابق با شرایط و اقلیم های مختلف وجود دارد.

وی یکی از کارهای ارزشمند انجام شده که در قالب یک تکنیک می توان ارائه کرد را پرورش تیلاپیا در سیستم پرورش ماهی و گیاه عنوان کرد که بدون نیاز به آب جدید گیاه نقش تصفیه کنندگی آب را به عهده دارد و ماهی میتواند از این آب استفاده کند و این تکنیک آماده بهره برداری است.

علیزاده خاطر نشان کرد: این دانش فنی می تواند اشتغال های کوچکی را بصورت محلی ایجاد کند.

وی از الزامات صنعت آبزیان یا تیلاپیا را پشتیانی ژنی از این صنعت دانست و گفت: اگر نتوانیم به لحاظ ژنی این صنعت را پشتیبانی کنیم پس از چند سال همخونی هایی اتفاق میفتد که کارایی مولدین ما را کاهش می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق با بیان اینکه 5 نژاد جدید را وارد کشور کرده ایم که ذخیره ژنی ارزشمندی را برای ما ایجاد کرده است،افزود: ضمن حفظ این ذخایر می توان نژادهای محلی با شرایط بهتر ایجاد کرد.

وی زمانی این صنعت می تواند نقش آفرینی کند و توسعه سریعی داشته باشد که پشتیبانی خوبی داشته باشد،عنوان کرد: این مرکز با اقدامات در نظر گرفته و ذخایر ارزشمند ژنی که در اختیار دارد و برنامه ای که برای حفظ و اصلاح نژادی خواهد داشت این صنعت را برای سالیان سال حفظ کند تا کاهش تولید نداشته باشیم.

علیزاده ادامه داد: این مرکز با استفاده از تجربیات گذشته در صنعت آبزی پروری،جلوگیری از همخونی های گسترده و کاهش بهره وری در تولید خواهد کرد.

منبع: آفتاب بافق/