به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ گرشاسبی معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان و جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه آخوندی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان،سرپرست فرمانداری بافق،مدیرعامل شرکت سنگ آهن و دیگر مسئولان محلی شهرستان صبح روز چهارشنبه نهم مهرماه،  از بند خاکی مشارکتی دشت حسن آباد بازدید کردند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان اینکه این پروژه از 2 سال گذشته بصورت مشارکتی بین شرکت سنگ آهن و منابع طبیعی و آبخیزداری در حال انجام است،افزود: مبلغ 800 میلیون تومان توسط شرکت سنگ آهن و 400 میلیون تومان سهم منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است و این بند خاکی 2 متر دیگر ارتفاع پیدا خواهد کرد و طی یک ماه آینده با حضور ریاست سازمان آبخیزداری،امور مراتع و بیابان افتتاح خواهد شد.

سپس معاونت آبخیزداری،امور مراتع و بیابان با اشاره به آغاز فعالیت این سازمان از سال 1338 بیان کرد: تا ابتدای سال 99 حدود 30 میلیون و 400 هزار هکتار تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته و در سال جاری نیز یک و نیم میلیون هکتار تحت پوشش قرار دارد. طی 3 سال اخیر با اعتبارات صندوق توسعه رشد بهتری را در توسعه عملیات آبخیزداری کشور داشته ایم.

وی یکی از موضوعاتی که این سازمان از دیرباز بدنبال آن است را مشارکت ذی نفعان حوزه آبخیزداری عنوان کرد که این پروژه ها در الویت کار قرار می گیرند و افزود: اگر در ابتدای سال استان ها چنین درخواست هایی را بیاورند تامین اعتبار خواهیم کرد.

گرشاسبی پیشرفت بند خاکی دشت حسن آباد را بسیار خوب دانست و گفت: پیرو توافق دو سال گذشته امروز در بافق حضور یافتیم و خوشبختانه قسمت اعظمی از پروژه انجام گرفته و طبق قول داده شده اگر امسال چنین پروژه هایی آورده شود سازمان آبخیزداری 5 میلیارد تومان تامین اعتبار می کند.

همچنین رضا فلاح مبارکه با بیان اینکه شرکت سنگ آهن در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در احداث سد خاکی منطقه دشت حسن آباد بالغ بر 800 میلیون تومان طی تفاهم نامه بین منابع طبیعی استان یزد و این شرکت هزینه کرده است تا آبهایی که به جاده های دسترسی آسیب می رساند مهار کند و سفره های آب زیر زمینی نیز تغذیه شود،اظهار کرد: شرکت سنگ آهن آمادگی دارد با توجه به تفاهم انجام گرفته با سازمان آبخیزداری، امور مراتع و بیابان کشور از محل اعتبارات مازادی که به شهرستان تخصیص داده می شود کمک به احداث بندهای خاکی دیگر کند.

گفتنی است، بند خاکی دشت حسن آباد واقع در جاده بافق – خرانق معروف به رودخانه چادرنغون با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد، فرمانداری و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق با ۴۵۰ هزار متر مکعب حجم آب گیری، در سطح 2 هزار و 85 هکتار اجرا می شود که با ذخیره رواناب های منطقه بیشه در از ورود سیل به روستا‌های حسن آباد، باقرآباد، صادق آباد، جاده بافق ساغند جلوگیری می‌کند. منبع: آفتاب بافق/