به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ به منظور تبيين خط مشي هاي ارتقاي سلامت و خلق محيط فيزيكي سالم و اجراي برنامه ملي خود مراقبتي در ادارات همايشي با حضور معاون فرماندار ، مسئولان و كارشناسان شبكه بهداشت و درمان و رابطین سلامت ادارات برگزار شد.

دكتر مسعود دانشي ، سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان بافق در ابتدا با اشاره به سیاست های کلی نظام سلامت ،خود مراقبتی را از ضروریات مهم اجرای برنامه تحول سلامت دانست و گفت : تغییر در ارائه خدمات بهداشتی ، به علت تغییر در سبک زندگی و همچنین تغییر الگوی بیماریها از واگیر به غیر واگیر ضروری است و نیازمند ارائه خدمات نوین می باشد و خود مراقبتی در حیطه سازمانی یکی از جنبه های جدید و مهم خدمات نوین بهداشتی در نظام تحول سلامت است.

معاون فرماندار بافق در ادامه با اشاره به اينكه گاهي اوقات از مفهوم خودمراقبتي برداشت غلطي صورت مي گيرد و با خود درماني اشتباه مي شود گفت : داشتن سواد سلامت توسط افراد جامعه براي احياء خود مراقبتي و حفظ سلامت فردي مهم و الزامي است.

محمد علي طالعي افزود : شرط اول در خود مراقبتي گرايش و انگيزه فرد به مراقبت و سلامت فردي عنوان كرد.

در ادامه این همايش دكتر فاطمه زارع كارشناس آموزش سلامت استان يزد ضمن معرفی برنامه خود مراقبتی سازمانی به عنوان یکی از حیطه های برنامه ملی خود مراقبتی ، اهداف اجرای این برنامه و چگونگی اجرای آن در سازمانها را بيان كرد.

دكتر زارع در خصوص اهداف خود مراقبتی سازمان گفت : با اجرای این برنامه در ادارات علاوه بر افزایش سواد سلامت کارکنان و ایجاد محیط کار سالم و اتخاذ شیوه زندگی سالم تر از بروز بسیاری از مشکلات بهداشتی در محیط کار کاسته شده و کارمندان زندگی سالم تری خواهند داشت. 

وي افزود : خودمراقبتي عملي است كه در آن هرفردي از دانش، مهارت و توان خود به عنوان يك منبع استفاده مي كندتا به طور مستقل از سلامت خودمراقبت كند.

كارشناس آموزش سلامت استان با برشمردن انواع خودمراقبتي در نظام سلامت گفت : 1- خودمراقبتي براي حفظ سلامت  2- خودمراقبتي در ناخوشي ها 3- خودمراقبتي دربيماري هاي مزمن  4- خودمراقبتي دربيماري هاي حاد از جمله خودمراقبتي ها هستند كه هر كدام تعريف جداگانه اي دارد.

دكتر فاطمه زارع خاطر نشان كرد : بین 65 تا 85 درصد از مراقبت‌هایی که به سلامت ما منجر می‌شود، محصول همین خود مراقبتی است؛ یعنی فعالیت‌هایی که خود یا خانواده‌مان برای حفظ یا ارتقای سلامت‌مان، پیشگیری از ابتلا به بیماری، درمان بیماری‌مان یا کاهش عوارض آن انجام می‌دهیم كه بین اعضای خانواده، معمولا مادران مهم‌ترین نقش مراقبتی را بر عهده دارند.

گفتني است در اين همايش عباس ابراهيمي ،رئيس هيات مديره موسسه مهرورزان نيك انديش بافق در خصوص خود مراقبتي و جلوگيري از افكار منفي در مقابله با بيماري ها ، آموزش مهارت هاي زندگي به فرزندان و تبديل شدن آموزش مهارت هاي زندگي به عنوان يكي از اصول زيرساختي جامعه امروز مطالبي را بيان كرد.