سرپرست فرمانداری بافق:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ کارگروه تخصصی ماهی تیلا پیا استان یزد با حضور بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات کشور، معاون استاندار و همراهان وی، سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، امام جمعه، سرپرست فرمانداری بافق و مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان و جمعی دیگر از مسئولان صبح روز دوشنبه در سالن اجلاس آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی فرمانداری برگزار شد.

شاه حسینی سرپرست فرمانداری بافق ضمن خوش آمدگویی به مسئولان حاضر با معرفی شهرستان بافق آن را بهشت معادن کشور دانست و افزود: مهمترین و قدیمی ترین معادن آهن کشور با محوریت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در این شهرستان قرار دارد که نیم قرن از قدمت آن می گذرد و حدود 12 هزار نفر بصورت مستقیم در این معادن مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد ترانزیت ریلی کشور از بافق عبور می کند،گفت: توجه به صنایع جوار معدنی و ریلی، صنعت گردشگری با توجه به کویری بودن شهرستان، سرمایه گذاری در حوزه صنعتی بویژه فولاد از دیگر اقدامات است.

شاه حسینی در حوزه کشاورزی با اشاره به چند موضوع مرتبط با استان و شهرستان که مهمترین آن کمبود آب در منطقه است، اظهار کرد: استان یزد با توجه به کمبود آب و خشکسالی های پی در پی مدیریت منابع آب از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا تمام تلاش خود را به کار بسته است. از سویی اهمیت کشاورزی و استراتژیک بودن آن می طلبد که توجه و برنامه ریزی برای استفاده مناسب از آب زمین و انرژی یا به عبارتی کشاورزی دانش بنیان سرلوحه و اهم کارهای جهاد کشاورزی در استان باشد.

وی با اشاره به اقدامات خوبی که طی سالهای گذشته در زمینه کشاورزی دانش بنیان و توسعه کشت های گلخانه ای و توجه به دانش بنیان بودن صنایع کشاورزی و جنبی شده است، افزود: اشتغال و درآمد شهرستان با محوریت معادن صورت می گیرد اما این جوابگو نیست و باید به کارهای جایگزین روی آورد و یکی از آنان توجه به کشاورزی دانش بنیان در شهرستان، تعریف مجتمع های گلخانه ای، صنایع جنبی بخش کشاورزی، استفاده مناسب از انرژی خورشیدی، گردشگری بخش کشاورزی (پرورش اسب،مجتمع های سوار کاری و…)  است.

سرپرست فرمانداری با بیان اینکه فرهنگ کار و تلاش و استفاده مناسب از امکانات حداقلی در مردم بافق وجود دارد، ادامه داد: این موضوع سبب شد تا در بحث شیلات و آبزیان تنها مرکز پرورش خاویار در شهرستان بافق مستقر شود و سرمایه گذاری برای استفاده مناسب از آب های نامتعارف و شور نیز در این شهرستان انجام گیرد.

شاه حسینی از مسئولان خواست تا نگاه ویژه ای به شهرستان بافق داشته باشند که این نیازمند سیاست گذاری کلان کشور است و گفت: در بحث خرما بافق تنها محور تولید خرما در استان و فرآورده های آن است،صنایع تبدیلی و جانبی و فرآوری محصولات کشاورزی همه نیازمند حمایت مسئولان است.

سپس حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی با بیان اینکه بافق تا سال 43 بدلیل منابع آبی که در این منطقه وجود داشت سیلوی استان بود به گونه ای که در اوایل اردیبهشت برداشت جو و اواخر آن برداشت گندم انجام می گرفت و در بازار عرضه می شد، افزود: از سال 43 به بعد استخراج سنگ معادن صورت گرفت و همه کشاورزی را رها و به سمت معادن بخاطر درآمد خوب آن روی آوردند و اکنون حدود 14 هزار کارگر معدنی در این شهرستان وجود دارد و حدود 50 سال است که کشاورزی از رونق افتاده است.

امام جمعه بافق  با اشاره به ظرفیت های خوب شهرستان در بحث کشاورزی به ویژه خرما و پسته که حرفی برای گفتن در استان و کشور دارد و میتوان حتی صادرات داشت،تاکید کرد: مسئولان باید روی موضوع کشاورزی متمرکز و تلاش کنند و شهرستان بافق را در بحث کشاورزی و رونق آن حمایت کنند.

منبع: آفتاب بافق/