به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ به منظور احداث و توسعه ي كارخانجات تعميرات اساس لكوموتيو بافق جلسه اي با حضور فرماندار بافق ، معاون دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري يزد ، معاون پشتيباني اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعي و تني چند از مسئولان استان و شهرستان در محل فرمانداري بافق برگزار شد.

فرماندار بافق در ابتدا به موقعيت خاص شهرستان بافق به لحاظ قرار گرفتن در چهارراه مواصلات ريلي به عنوان مزيت مهم براي سرمايه گذاري جوار ريلي اشاره كرد و اظهار داشت: مطابق اولويت دوم سند توسعه ي شهرستان و مصوبه هيات دولت تكميل، راه اندازي و توسعه صنايع جوار ريلي در دستور كار شهرستان قرار گرفته است.

"سيد مهدي طلايي مقدم" با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اين خصوص افزود : در مورد احداث انبارهاي لازم  100 درصد کار انجام شده و مجوزهاي سوله سازي گرفته شده است .

فرماندار بافق از مصوبه شوراي برنامه ريزي استان در خصوص سرمايه گذاري در حوزه صنايع جوار ريلي خبر داد و افزود: با تعامل بين دولت و بخش خصوصي شاهد پيشرفت و توسعه شهرستان بافق در تمام زمينه هاي مختلف خواهيم بود .

معاون دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري يزد در اين نشست با اشاره به اينکه در استان يزد ساليانه 20 ميليون تن بارگيري مي شود گفت: به منظور توسعه و افزايش بار و کمک به ظرفيت حمل و نقل بندر خشک در استان ايجاد شد.

"سيد کمال نور الدين" از وجود پتانسيل هاي موجود در صنايع جوار ريلي و راه آهن ياد کرد و افزود: بايد صنايع ريلي را بصورت خوشه اي تعريف کرده و هر کدام را بصورت مجزا گسترش دهيم از توليد قطعات گرفته تا باز سازي و توليد لکوموتيو .

وي در پايان از آمادگي استان در خصوص صدور پروانه تاسيس و ارائه زير ساخت و مساعدت هاي مالي قول مساعدت و همکاري داد.

مدير کارخانجات تعميرات لکوموتيو بافق در ادامه با اشاره به پتانسيل و ظرفيت هاي شهرستان و اينکه بافق به لحاظ اينکه مرکز جغرافيايي راه آهن کشورمحسوب مي شود گفت: کارخانجات تعمیر لوکوموتیو بیش از 100 دستگاه لکوموتیو تعمیر و نگهداری می‌کند که نیروی کششی برابر 150 لکوموتیو معادل را در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهد و این میزان معادل 35 درصد لکوموتیو کل شبکه راه آهن کشور است.

"محمد انوری" بیان داشت: به طور کلی خدمات ، تعمیرات و نگهداری بیش از 25درصد از لکوموتیوهای آلستوم و GE سطح کشور با این مجموعه است که تاکنون به شایستگی از عهده وظایف و ماموریت های خود برآمده است .

انوری با بیان اینکه افزون بر 600 لکوموتیوهایی در سطح کشور در حالت تردد هستند، خاطرنشان کرد : با احتساب 25 درصد از تعمیرات و نگهداری لکوموتیو، سهم بافق بیش از 145 ترن است که خدمات آنها را به بخش های خصوصی واگذار کردیم .

مدیر کارخانجات تعمیرات لکوموتيو بافق در خصوص وضعیت ایجات کارخانه تعمیرات اساس گفت: برای اجرای مصوبه ساخت کارخانه تعمیرات اساس لوکوموتیو در بافق علاوه بر سیاست های محلی ، سیاست های کلان دولت هم باید در نظر گرفته شود .

وی، راه اندازی این کارخانه را در بافق به طور قطع نیازمند مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود : راه آهن به دنبال جذب بار و نيروي کشش و اساس است .

انوري از فعاليت مستقل اين کارخانه در تعميرات لکوموتيو گفت و ياد آورشد: به لحاظ نيروي بومي توانمند و وجود زير ساخت مناسب در بافق مي توانيم با احداث کارخانجات جوار ريلي شاهد مونتاژ لکوموتيو و ساخت قطعات آن باشيم.

"حسن محمدي" يکي از سرمايه گذاران بخش ريلي در بافق با اشاره به اينکه يکي از سياستهاي اصل 44 واگذاري امور به بخش خصوصي است گفت: در اين راستا خواستار راه اندازي طرحي در بافق هستيم که در حوزه ريلي کشور بصورت زير ساختي انجام شود.

وي حمايت خاص دولت از بخش خصوصي در زمينه ريلي خواستار شد و اظهار داشت : همراهي و حمايت دولت باعث دلگرمي و پيشرفت کار خواهد شد و از طرفي با وجود سرمايه بيشتر شاهد توسعه بيشتري خواهيم شد.

محمدي توانايي مديريت بالا را باعث جذب سرمايه دانست و گفت: حاضر هستيم شرکت را به صورت سهامي عام رواج دهيم و يک کار گسترده را شروع کنيم و با حمايت هايي که از سوي دولت صورت خواهد گرفت بافق را به قطب صنعت ريلي کشور تبديل کنيم .

وي با اشاره به اينکه فاز اول با اعتباري بالغ 280 ميليارد ريال راه اندازي خواهد شد گفت: با توجه به قانون 40 درصد از سرمايه که حدود 100 ميليارد ريال مي باشد مي توانيم تامين کنيم.