سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق عنوان کرد:

جونده کشی و تخریب لانه موش از اقدامات مهم در پیشگیری از سالک است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق در جلسه بررسی وضعیت بیماری سالک شهرستان جونده کشی و تخریب لانه موش را از اقدامات مهم در پیشگیری از سالک خواند و گفت: آمار مبتلایان به بیماری سالک تا پایان مرداد ماه امسال  60 مورد بوده است و پیش بینی افزایش این آمار در ماه های مهر و آبان است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق ؛ جلسه بررسی وضعیت بیماری سالک در شهرستان بافق و ارائه راهکار جهت کنترل آن به ریاست معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرماندار، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان و جمعی از مدیران و کارشناسان شهرستان در فرمانداری بافق برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بافق با اشاره به اهمیت ریشه کنی بیماری سالک و افزایش وضعیت بیماری سالک در شهرستان، اظهار داشت: اگر همت و همکاری مسئولان نباشد، این بیماری که با نیش پشه انسان را مبتلا می کند، افراد بسیاری را درگیر و دچار این بیماری خواهند کرد.

حسن تفکری اطلاع رسانی و راهنمایی کشاورزان در راستای پیشگیری و اقدامات اولیه را مهم خواند و گفت: این بیماری بیشتر در روستاها در بین کشاورزان، دامداران و باغداران ِاطراف بافق شایع است که باید نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک بیش از پیش اطلاع رسانی شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق در گزارشی از روند افزایشی بیماری سالک در شهرستان خبر داد و گفت: علت این افزایش را تنوع اقلیم، تداوم خشکسالی و وجود جوندگان بومی در اطراف شهر می باشد.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری سالک در شهرستان بافق گفت: تعداد مبتلایان در سال 1400 به عدد 114 مورد، در سال 1401 با 10درصد افزایش به 124 مورد رسید و در سال 1402 تا پایان مرداد ماه 60 مورد بوده که به نظر می رسد که با فرارسیدن ماه های مهر و آبان با افزایش آمار این بیماری مواجه شویم.

دکتر مسعود دانشی، لانه موش های صحرایی را مخزن اصلی ناقل بیماری سالک خواند و خاطرنشان کرد: لانه موش ها بدلیل مرطوب بودن محل مناسبی برای تکثیر پشه خاکی است که در این لانه ها انگل سالک مرتب بین موش و پشه خاکی رد و بدل می شود لذا در این راستا از کشاورزان و روستاییان تقاضا داریم که تخریب لانه های موش در اطراف باغ ها و مزارع را در برنامه خود قرار دهند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق جونده کشی و تخریب لانه جوندگانی چون موش را یکی از راه های پیشگیری عنوان کرد و گفت: امسال اعتباری حدود 150 میلون تومان در فروردین در این رابطه اختصاص داده شده که طی دو مرحله جونده کشی را در دستور کار قرار دادیم ولی برای تکمیل این برنامه نیاز به اعتبار بیشتر و همراهی ارگان های مرتبط می باشد.

دکتر دانشی اکثریت بیماران مبتلا به سالک را مربوط به کشاورزان روستاهای حاجی آباد، صدرآباد، باقرآباد و فاضلیه و یا افرادی که شب در این روستاها اسکان دارند، دانست و گفت: در بررسی میدانی لانه های موش به تعداد زیاد در اطراف این روستاها و چاه های کشاورزی مشاهده شده که به همت کشاورزان و ادارات مربوطه و همکاران شبکه بهداشت بیش از 2800 هکتار تخریب لانه و جونده کشی با سم انجام شده است.

وی پیشگیری از گسترش بیماری سالک را نیازمند افزایش همکاری‌های برون بخشی عنوان کرد و بیان داشت: مهار بیماری سالک با آموزش همگانی، فرهنگ سازی عمومی، همکاری و مشارکت کشاورزان و ارگان های مرتبط ممکن خواهد بود.

دکتر دانشی گفت: شهروندان می‌توانند در راستای پیشگیری از ابتلا به سالک در مناطق آلوده در حد امکان در فضای استراحت نکنند، درب پنجره‌ها را با توری آغشته به سم پوشانده و از اسپری دافع حشرات و پوشیدن لباس آستین بلند به ویژه در عصرها استفاده کنند.

وی در پایان برای ادامه جونده کشی و جلوگیری از روند افزایش بیماری سالک در خواست سم، اعتبار لازم برای مرحله سوم و همکاری دهیاران و کشاورزان روستاها و تبلیغات محیطی را خواستار شد.

​​​​​​​

تنزيل فیلم

فیلم آموزش و پیشگیری از بیماری سالک