به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ مدیر کل جهاد کشاورزی استان یزد، با همراهی معاون توسعه و منابع انسانی جهاد کشاورزی استان و مدیر جهاد کشاورزی بافق با فرماندار شهرستان بافق ديدار و گفتگو كردند.

در اين مديركل سازمان جهاد كشاورزي استان يزد ،شهرستان بافق را يكي از شهرستانها باظرفيت و داراي زيرساختهاي مناسب در حوزه كشاورزي خواند و گفت : شهرستان بافق به لحاظ موقيعيت هاي جغرافيايي مختلف مي تواند در تمام زمينه هاي كشاورزي ، دامپروري و پرورش ماهي فعاليت چشمگيري داشته باشيد.

سید جمال سجادی‌پور با توجه به محدودیت شدید آب در استان خاطر نشان كرد:رویکرد کشاورزی در استان به سمت كشت گلخانه اي و گیاهان کم آب خواه با ارزش اقتصادی مناسب می باشد.

وي با اشاره به مزاياي گلخانه هاي هیدروپونیک (کشت بدون خاک) و ترويج اين شيوه كشت در شهرستان گفت : کشت بدون خاک يا هیدروپونیک ، روشی است که گیاهان بدون استفاده از خاک به عنوان محیط کشت، پرورش می یابند.

سجادي پور افزود: مزایای گلخانه های هیدروپونیک کاهش مصرف آب،عدم نیاز به خاک حاصلخیز،کاهش شدید آفات و بیماریها،عملکرد بالا،کیفیت بالای محصولات تولیدی مي باشد كه مي توان از اين نوع روش در كشت محصولات كشاورزي در بافق نيز استفاده كرد.

مدير كل جهاد كشاورزي استان يزد با توجه به پتانسيل شهرستان بافق در پرورش آبزيان گفت: بافق با توجه به ظرفيت هاي خوب و وجود استخر ها و مزارع بزرگ پرورش آبزيان بخصوص تيلاپيا مي تواند سهم مهمي در تامين سبد غذايي استان و كشور داشته باشد.

وي افزود : بايد روستاييان واجد شرايط و جوياي كار را به سمت اشتغال پايدار در روستاها هدايت كرد كه پرورش آبزيان ، مرغ تخم گذار و پرورش دام هاي سبك و سنگين از جمله طرح هاي كم هزينه با بازدهي بالا مي باشد.

سجادي پور از آمادگي اداره كل جهاد استان براي اختصاص تسهيلات كشاورزي براي راه اندازي مشاغل روستايي پايدار خبر داد و خاطر نشان كرد : در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و گسترش و توجه به اشتغال پايدار در روستاها آمادگي هر گونه همكاري با كشاورزان و متقاضيان را داريم.

در ادامه اين نشست پيرامون توسعه كشت نخيلات ، گشت گياهان دارويي ، تنوع بخشي در گشت گلخانه اي ، توسعه پهنه هاي دامپروري ويژه دام هاي سبك با نژاد هاي اصلاح شده و مرغوب ، احداث شهرك هاي گلخانه اي ، احداث و راه اندازي مرغداري هاي تمام مكانيزه در روستاها ، كشت مركبات در منطقه سبزدشت و ساماندهي مركز تحقيقات شتر بافق از جمله مواردي بود كه در نشست مدير كل جهاد كشاورزي استان با فرماندار بافق مطرح شد.

فرماندار بافق در سخناني با اشاره به محور سوم سند توسعه شهرستان بافق مبني بر توسعه كشاورزي حول محورهاي نخيلات ، پسته و پرورش آبزيان گفت : شهرستان بافق آمادگي دارد در خصوص ايجاد بستر و زمينه براي توسعه اشتغال پايدار و تحقق اقتصاد مقاومتي در روستاها با جهاد كشاورزي و متقاضيان همكاري نمايد.

سيد مهدي طلائي مقدم وجود سفرهاي آب زير زميني مناسب دربرخي نقاط شهرستان را يادآور شد و گفت: بايد با توجه به وجود سفرهاي زيرزميني به سمت كشت گياهان كم آبخواه كه هم زودبازده و اقتصادي باشد و هم بازگشت آب برويم، مانند گلخانه هاي هیدروپونیک كه صنعتي جديدي در عرصه كشاورزي است.