به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد به همراه سالاری سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق و جمعی از مسئولین این نهاد صبح روز شنبه 31 خردادماه با شاه حسینی سرپرست فرمانداری بافق دیدار و گفتگو کردند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در این دیدار با بیان اینکه شهرستان بافق در پرورش دام جایگاه ویژه ای دارد و در حال توسعه است،گفت:  در بحث پرورش دام بیش از 35 هزار رأس دام سبک، بیش از 2 هزار و 500 رأس دام سنگین و حدود 28 واحد پرورش مرغ گوشتی در شهرستان وجود دارد که 417 هزار قطعه در طول دوره جوجه ریزی دارد و همچنین یک واحد مرغ تخمگذار با 3 هزار قطعه مرغ است.

وی علیرغم آنکه کشتارگاه شهرستان بافق سنتی است، اظهار کرد: خوشبختانه شرایط بهداشتی رعایت و ناظرین شبکه دامپزشکی نیز در کشتارگاه حضور دارند و گوشتی سالم برای مصرف در سفره های مردم قرار می گیرد.

فاتحی نیا با اشاره به مشکلات شبکه دامپزشکی شهرستان بافق در بحث نیروی انسانی و تجهیزات اما فعالیت این مجموعه را خوب عنوان کرد و افزود: این خدمات می تواند بهتر به مردم ارائه شود، اگر بخواهیم در حوزه کشاورزی بویژه دامپروری و بهره برداران را دلگرم کنیم تا مشوق نسل بعد باشند، نیازمند پشتیبانی قوی از سوی دولت و سازمان دامپزشکی است.

وی تاکید کرد: نباید به دامپروری به عنوان شغل پدری یا حرفه گذشتگان نگاه کرد و برای آینده برنامه ریزی نکرد، بلکه باید جوانان را به این سمت سوق داد و سیاستگذاری مجموعه جهاد کشاورزی و دامپزشکی نیز در این راستا است.

فاتحی نیا نقش دامپزشکی به عنوان نهاد متولی بهداشت و سلامت دام بسیار موثر دانست و گفت: به شدت نیازمند اعتبارات چه در مرکز استان و شهرستان هستیم و این شرط کیفیت ارائه خدمات است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه در شهرستان بافق مورد نگران کننده ای در بحث بیماری های مشترک دام و انسان وجود ندارد،عنوان کرد: شهرستان بافق در سال 97 تنها 2 مورد ابتلا انسانی به بیماری تب مالت و سال گذشته 3 مورد داشته است و این نشان از تلاش مسئولان شبکه دامپزشکی دارد.

وی یکی از دغدغه های سازمان دامپزشکی را  پیشگیری از بیماری های مشترک  دانست و ادامه داد: هیچ گونه ابتلایی انسانی تب کریمه کنگو در بافق وجود نداشته و این بدلیل خرید مردم از مراکز عرضه مجاز گوشت است.14 واحد قصابی در شهرستان گوشت با برچسب دامپزشکی و سالم به دست مردم می رساند.

فاتحی نیا با اشاره به آنکه شبکه دامپزشکی شهرستان بافق با 4 نیرو فعالیت خود را انجام می دهد،اظهار کرد: اگر قرار باشد این تعداد در محل دیگری خارج از شهر برای سرکشی حضور یابند و در نقطه ای دیگر اتفاقی رخ دهد بدون شک مدیریت مجموعه دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: در بحث اعتبارات امیدواریم رشد قابل توجهی با توجه به پیشنهاد ما به سازمان مدیریت داشته باشیم و با دید مثبت این اعتبارات مصوب شود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگر سخنان خود با تاکید به فعال تر و پویا ترشدن بخش خصوصی،گفت: بخش خصوصی در حال حاضر دامپزشک ندارد و بخشی از کار به عهده شبکه دامپزشکی است و کار را برای آنان بیشتر و سخت تر با توجه به کمبود نیرو می کند.

سپس شاه حسینی سرپرست فرمانداری بافق با بیان اینکه دامپزشکی مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد،تصریح کرد: بسیاری ممکن است به این موضوع اشراف نداشته باشند اما در حقیقت اگر مراقب ها و نظارت ها در حوزه دام و طیور، کشتارگاه و سردخانه نباشد سلامت مردم به خطر میفتد و از این لحاظ توجه و تقویت بخش دامپزشکی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی با اعلام آمادگی فرمانداری بافق برای هر گونه کمکی به شبکه دامپزشکی شهرستان،گفت: برخی کمبود ها در بعضی حوزه ها قابل قبول نیست و باید امکانات حداقلی فراهم شود .سرپرست شبکه دامپزشکی بافق از مدیران فعال شهرستان می باشد و تعامل و توانایی خوبی در جذب کمک های دولتی و خیرین دارد. آفتاب بافق/