مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان یزد:

سهمیه آرد بافق تغییری نکرده است، عملکرد نانوا باعث تغییر سهمیه نانوایی می شود

مدیرکل غله استان در جمع نمازگزاران نماز جمعه بافق گفت: سهمیه آرد نانوایی های سطح شهر بافق بر اساس خرید مردم از طریق کارتخوان و عملکرد نانوایی می باشد که این سهمیه بین 360 تا 450 تن شناور است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان یزد در جمع نمازگزاران نماز جمعه بافق ضمن گرامیداشت 22 آبان روز ملی نان و تقدیر و تشکر از نانوایان شهرستان بافق با اشاره به تلاش های دولت سیزدهم در خصوص خرید قراردادی گندم از کشاورزان گفت: در سال زراعی گذشته بیش از 10 میلیون و 300 هزار تن گندم در کشور خریداری شد که مصرف کشور در سال، حدود 13 میلیون تن می باشد. خیلی نزدیک شدیم به اینکه بتونیم این محصول استراتژیک را خودکفا شویم.

سید جلال موسوی خرید گندم از کشاورزان استان یزد در سال زراعی گذشته را 8500 تن عنوان کرد و افزود: این رقم در سال قبل 2500 تن بود که این نشان از رشد قابل توجه خرید گندم نسبت به شال گذشته در استان داشتیم.

او بیان داشت: در استان یزد ماهیانه 14هزار تن گندم مصرف می شود که آرد حاصل از آن گندم 12500 تن آرد یارانه ای است که یارانه مصرف شده برای گندم در استان یزد در هر ماه بیش از 185 میلیارد تومان است.

موسوی گفت: دولت گندم را کیلویی 15هزار تومان از کشاورز خریداری می کند، هزینه نگهداری، ذخیره سازی و کرایه هم می دهد که در نتیجه هر کیلو گندم 665 تومان را به آسیاب میدهد تا آرد یارانه ای برای پخت نان تهیه شود تا به دست نانوایان برسد که یارانه این سهمیه بصورت ماهیانه در شهرستان بافق حدود 8 میلیارد تومان می باشد که دولت پرداخت می کند.

مدیر کل غله استان یزد با اشاره به سهمیه شناور شده آرد شهرستان بافق از بهمن 1401 گفت: سهمیه آرد نانوایی های سطح شهر بافق بر اساس خرید مردم از طریق کارتخوان و عملکرد نانوایی می باشد که این سهمیه بین 360 تا 450 تن شناور است.

به گفته موسوی اگر نانوایی طی یک ماه به صورت صحیح پخت کرده و نان خود را به فروش برساند سهمیه ای که ازسوی مردم کارت کشیده شده و به طور کامل به فروش رسانده باشد، 10 درصد به سهمیه ماه بعد نانوایی اضافه خواهد شد و اگر کمتر بفروشد یا تخلفی کند، سهمیه ماه بعد کسر می شود.

او تاکید کرد: علت اینکه برخی از نانوایی های سطح شهر بافق شلوغ می باشد به دلیل رعایت زمان پخت، وزن چانه صحیح، کیفیت بالای نان توسط برخی نانوایی ها می باشد که برای تامین نان با کیفیت مردم باید صبوری کنند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان یزد با اشاره به اینکه سامانه نانی نو به صورت دقیق بر عملکرد نانوایی ها نظارت دارد تصریح کرد: اگر تعداد نان در نانوایی کم شد به منزله کاهش وزن چانه است و سامانه این را تشخصی می دهد و سهمیه آرد آن نانوایی برای ماه بعد کم می شود و این سهمیه به نانوایی تعلق می گیرد که عملکرد بهتری داشته است، بنابراین سهمیه شهرستان تغییری نخواهد کرد بلکه از نانوایی به نانوایی دیگر منتقل می شود.

موسوی با تاکید بر خرید و مصرف صحیح این برکت الهی از سوی شهروندان به سخن پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند: به نان احترام کنید و آن را گرامی بدارید زیرا برای به دست آوردن آن آنچه بین آسمان و زمین است موثر بوده و بسیاری از مخلوقات خداوند در ایجاد آن زحمات زیادی رو متحمل می شوند.

سید جلال موسوی با اشاره به مصوبات کارگروه آرد و نان استان یزد، یادآور شد: کارگروه آرد و نان شهرستان تلاش کند برای تحقق مصوبات کارگروه استان، صف مشتریان را از صف مراکز خدماتی، معادن و صنعت که خرید و مصرف انبوه دارند جدا کنند یا اینکه واحدی جدا برای این منظور تدارک ببینند.

مدیر کل غله استان یزد ضمن تشریح نحوه خرید آرد توسط نانوایان گفت: نانوایان بیست و پنجم هر ماه آرد ماه بعد خود را از طریق سامانه خریداری می کند و مردم و مسئولان توجه کنند که این امر به خاطر عدم تاخیر در حمل آرد به شهرستان و استقرار در نانوایی است و علت دوم اینکه یکی از راه های بالا رفتن کیفیت نان ماندگاری آرد در نانوایی ها است.

او در خصوص تغییر نوع پخت نان در شهرستان بافق گفت: سعی کنید پخت نان های سنتی و تنوری در شهر ماندگار باشد و کمک کنید متقاضیانی که توانایی انجام این کار را دارند نانوایی سنتی احداث کنند.

موسوی یکی از نان های سنتی شهرستان بافق را کماچ یا کیک سنتی بافق عنوان کرد و افزود: این نان در میراث فرهنگی ملموس کشور به ثبت رسیده است که جز افتخارات استان یزد و شهرستان بافق می باشد.

گفتنی است، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان یزد بعد از ایراد سخن در جمع نمازگزاران نماز جمعه بافق به همراه ابوالقاسم دهقان فرماندار و اعضای کارگروه آرد و نان شهرستان بافق با برگزاری میزخدمت به سوالات و شبهات مردم و نانوایان پاسخ دادند.​​​​​​​