به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق ؛ همزمان با هفته سلامت همایشی با عنوان یک عمر سلامتی با خود مراقبتی با حضور فرماندار ، سرپرست شبکه بهداشت و درمان و جمعی از مسئولان و مردم در محل کانون شهید باهنر بافق برگزار شد.

فرماندار بافق در این مراسم ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته سلامت ، با اشاره به شعار امسال هفته سلامت گفت: گام اول سلامتی این است که ما یاد بگیریم چگونه از خودمان مراقبت کنیم.

"سید مهدی طلایی مقدم" افزود: خودآگاهی نخستین گام خودمراقبتی است و برای حفظ سلامت جامعه ابتدا باید فرد آگاهانه و فعالانه آنچه را که می خواهد به واقعیت تبدیل کند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که هدف خودمراقبتی سلامت خانواده و اجتماع است یادآور شد: یکی از برنامه های و اهداف دولت موضوع سلامت و بهداشت و درمان می باشد که در سال اقتصاد و فرهنگ مقوله بهداشت و درمان، خود یک نوع کار فرهنگی در خودمراقبتی است.

رئیس شورای سلامت شهرستان بافق ضمن تاکید بر اینکه خود مراقبتی یک وظیفه فردی و عمومی است ،خاطر نشان کرد :خود مراقبتی یعنی مراقبت آگاهانه ، ماهرانه و هدفمند از خود و دیگران که برای ما ارزشمند هستند.

طلایی مقدم با اشاره به این نکته که یکی از شرایط سلامتی و امانت داری خویش، احترام به خود است خاطر نشان کرد : حضرت علی (ع) در تفسیر آیه 18 سوره تکاثر می فرمایند"روز قیامت درباره نعمت ها از شما سوال خواهد شد و نعمتی که سوال میشود سلامتی است".

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق در ابتدای این مراسم با اشاره به شعار امسال هفته سلامت گفت: خودمراقبتی، در شعار "یک عمر سلامت با خودمراقبتی" عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند، منظور از به طور مستقل، تصمیم گیری درباره خود و با اتکا به خود است.

دکتر مسعود دانشی گفت: هدف از خودمراقبتی این است که بخش حرفه‌ای مراقبت از این بیماری‌ها را به حداقل برساند.

وی افزود :یافته‌های پژوهشی نشان داده است که خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن می‌تواند تا حد زیادی استفاده از منابع نظام ارائه خدمامت سلامت را کاهش دهد، به طوری که نتیجه آن، ۴۰ درصد کاهش در مراجعه به پزشکان عمومی، ۱۷ درصد کاهش در مراجعه به پزشکان متخصص، ۵۰ درصد کاهش در مراجعه به مراکز اورژانس، ۵۰ درصد کاهش در بستری بیمارستانی، و ۵۰ درصد کاهش در روزهای غیبت از کار خواهد بود.

دانشی با اشاره به مزایای خودمراقبتی در سلامت فرد گفت: خودمراقبتی، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد جدای از این‌که فرهنگ خودمراقبتی، جامعه‌ای سالم‌تر و بانشاط‌تر به بار می‌آورد، با این روش هزینه‌های مراجعه به پزشک و همچنین هزینه‌های دوا و درمان مردم هم کاهش پیدا می‌کند.