به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق، دکتر محمد فرات‌یزدی در همایش «یک عمر سلامتی با خودمراقبتی» که به مناسبت هفته سلامت با حضور فرماندار و برخی از مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان در بافق برگزار شد، گفت: کاهش شیوع یک سوم سرطان‌ها با تغذیه مناسب، ورزش و رعایت نکات ایمنی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به افزایش بیماری‌های غیرواگیردار مثل سرطان، فشار خون، دیابت و سکته‌های قلبی و مغزی ادامه داد: تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی، آلودگی هوا، تماس با مواد شیمیایی، رفتارهای پرخطر جنسی، استعمال دخانیات، استرس و عدم رعایت بهداشت فردی در کنار عوامل ذاتی و ژنتیک از عوامل موثر در بروز سرطان‌ها هستند.

یکی از پزشکان فوق تخصص خون و آنکولوژی یزد با تاکید بر اینکه با رعایت اصول بهداشتی می‌توان شیوع یک سوم سرطان‌ها را کاهش داد، یادآور شد: رعایت بهداشت فردی، محیط پاک، ورزش مناسب و تغذیه مناسب از عوامل موثر در کاهش بروز سرطان است و افزایش مصرف سبزیجات و ویتامین‌ها و مواد غذایی حاوی فیبر، کمبود ویتامین D و تماس با نور آفتاب به مقدار کمتر از 15 دقیقه در روز می‌تواند بروز سرطان را به تعویق بیندازد.

وی توصیه کرد: جویدن کامل غذا، پرهیز از نوشیدن مایعات داغ و غذاهای داغ، عدم استفاده از لوازم شخصی دیگران، توجه به سلامت ارگان‌های بدن و رفع بیماری‌ها و نواقص بدن از دیگر عوامل موثر در کاهش بروز سرطان است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی یزد با تاکید بر کاهش میزان استرس در افراد خاطرنشان کرد: استرس فاکتورهای سرطان‌زایی را بیشتر می‌کند چراکه استرس در سیستم دفاعی و ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند.

فرات‌یزدی ادامه داد: بسیاری از علائم اولیه سرطان‌ها با بیماری‌های خوش‌خیم مشترک بوده و نباید با دیدن این علائم وحشت زده شد اما چون می‌تواند نشانه سرطان باشد با اقدام سریع در‌‌ همان مراحل اولیه می‌توان به طور کامل آن را درمان کرد.

وی با اشاره به اینکه سرطان پستان در کشور بین خانم‌ها شایع‌تر است، افزود: سرطان پوست، روده و معده به ترتیب از دیگر سرطان‌های شایع در بین زنان ایرانی است.

این متخصص خون و آنکولوژی یزد گفت: همچنین در مردان ایرانی نیز به ترتیب سرطان پوست، معده و مثانه شیوع بیشتری دارد.

این متخصص عنوان کرد: استعمال دخانیات به عنوان مهم‌ترین عامل در سرطان‌های ریه، لوزالمعده، سیستم گوارشی، مثانه و سرطان خون مطرح است.

فرات‌یزدی ادامه داد: شایع‌ترین سرطان‌ها مثل پروستات، ریه، پستان، دهانه رحم و گوارش را می‌توان با اقدامات مناسب بیماریابی شناسایی و با درمان سریع بهبودی آن‌ها را تضمین کرد اما توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم آن به سرعت به پزشک مراجعه شود.

این فوق تخصص خون و سرطان تصریح کرد: نکته با اهمیت در درمان و بهبود سرطان‌ها، بیماریابی و غربالگری است یعنی کشف سرطان قبل از بروز علامت چراکه کشف سرطان در این مرحله با درمان موثر می‌تواند 100 درصد بهبود یابد.

فرات‌یزدی گفت: اقدامات غربالگری شامل معاینه سالیانه توسط پزشک، پاپ اسمیر، ماموگرافی، بررسی خون مخفی در مدفوع و کلونوسکوپی از جمله اقداماتی است که باید توسط پزشک انجام شود.