در مجموعه تاریخی باغ تیتو بافق؛

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ نخستین جشنواره پژوهشی فرهنگ عامه شهرستان بافق با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، فرماندار بافق ، معاونت فرمانداری ، جمعی از مسئولان محلی و اقشارمختلف مردم در مجموعه تاریخی باغ تیتو بافق برگزار شد.

شرکت کنندگان  در این مراسم آداب و رسوم و فرهنگ غنی خود را در زمینه های متل خوانی ، اجغه زنی ،دوبیتی خوانی و غریبی خوانی به نمایش گذاشتند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در اين مراسم گفت: برگزاری این جشنواره که جلوه ای از فرهنگ عامه است جزء اولویت های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر استان است و الگویی برای اجرا در تمام شهرستان های استان و قابل تعمیم به سایر استان های کشور محسوب می شود.

 علی غیاثی ندوشن با اشاره به اینکه فرهنگ عامه از بطن جامعه و مردم است، افزود: تشکل های فرهنگی و غیردولتی باید در این عرصه میدان دار باشند و این برنامه ها بصورت مستمر و سالانه برگزار  و نتایج پژوهش ها و مقالات نیز در قالب کتاب یا فصلنامه های علمی منتشر شود.

فرماندار بافق نيز در اين مراسم با اشاره به ظرفيت هاي مختلف تاريخي و فرهنگي شهرستان بر ضرورت اطلاع رساني  و ثبت ملي اين آثار در جهت شناساندن ، حفظ و انتقال آن به نسل هاي بعد به ويژه برنامه اجغه زني شهرستان بافق تاكيد نمود.

سيد مهدي طلايي مقدم در ادامه به بيان محور هاي سند توسعه شهرستان بافق پرداخت و افزود: صنعت توريست و گردشگري يكي از چهار محور اساسي  سند توسعه شهرستان مي باشد كه با اجراي اين برنامه ها ميتوان گام مثبتي در راستاي حفظ آثار و سنن و همچنين جذب توريست در شهرستان برداشت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق نیز از ارائه 23 مقاله به جشنواره پژوهشی فرهنگ عامه بافق خبر داد و گفت: از بین مقالات ارائه شده در دو بخش دانش آموزی و آزاد، با نظر داوران 5 مقاله برتر پژوهشی انتخاب و قدردانی شد.

عذرا  کریمی همچنین افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، هویت بخشی، شناسایی و زنده نگه داشتن فرهنگ عامه و انتقال آن به نسل جوان، تشویق صاحبان اندیشه برای ثبت و ضبط میراث فرهنگی شهرستان بافق ، و پاسداشت از هنر و اندیشه زیبای گذشتگان است .

همچنین برگزاری نمایشگاه عکس کویر و غرفه های فرهنگی و تجليل از نويسندگان مقالات برتر از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

گفتنی است این جشنواره با مشارکت فرمانداری، شرکت سنگ آهن مرکزی بافق و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد.