به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ در این همایش دو روزه معاون اقتصادی استاندار یزد، فرماندار بافق و بیش از 300 کارشناس و پرورش دهندگان از استان‌های پرورش دهنده شتر، رئیس کلینیک دامپزشکی و ۲ متخصص ژنتیک و اصلاح نژاد از دانشگاه وین پایتخت اطریش حضور داشتند.

هدف از برگزاری این همایش ارائه یافته های ناشی از آموزش و تحقیقات برای شیوه نگهداری شتر در مرتع و پرواربندی اعلام شد که در نشست‌های تخصصی در قالب سخنرانی، بروشور و پوستر به شترداران عرضه ‌شد.

رئیس موسسه آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج (تات) وزارت جهاد کشاورزی در این همایش با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی نظام در چهار دهه گذشته توسعه امنیت غذایی و تکیه بر تولیدات داخلی کشور است اظهار داشت: مجموع محصولات کشاورزی در اول انقلاب ۲۶ میلیون تن بوده که با تلاش زیاد کارشناسان وزارت جهاد این رقم اکنون به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است.

علی مویدی با تاکید بر اینکه این رشد رو به توسعه باید باقی بماند افزود: در حوزه دام، تولیدات ما ۳.۵ میلیون تن بوده که هم اینک شاهد تولید ۱۶ میلیون تن در این حوزه هستیم.

وی ظرفیت‌های فراوان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی را یادآور شد و بیان کرد: باید این ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی بیشتر در کانون توجه قرار گیرد.

این مسئول، از وجود ۱۵۰هزار نفر شتر در کشور خبر داد و تصریح کرد: ۱۲ هزار بهره بردار در بخش شترداری فعال هستند که به طور میانگین هر خانوار ۱۰ تا ۱۵ نفر را در این حوزه به کار مشغول کرده است.

مویدی با ذکر اینکه از ۲ سال قبل استقبال خوبی در حوزه پرورش شتر شده است تاکید کرد: باید این شرایط را بهبود بخشید تا ضریب تولیدات دامی و اشتغال در این حوزه افزایش یابد.

وی علت برگزاری مزرعه ملی شتر در بافق را ظرفیت شتر و وجود نخستین ایستگاه ملی تحقیقات این حیوان در شهرستان عنوان کرد و افزود: دعوت از کارشناسان خارجی نقطه قوت این مزرعه است.

این مسوول وزارت جهادکشاورزی از برپایی همایش بین‌المللی شتر در سال آینده و لزوم راه اندازی دبیرخانه مربوطه خبر داد و خاطر نشان کرد: ارسال نتایج تحقیقات و مقاله‌ها به این دبیر خانه بسیار کارآمد و مفید است و ضریب افزایش امنیت غذایی مردم را درپی خواهد داشت.

غرفه عبا دوزی و توزیع شیر شتر و برگزاری پنل های تخصصی در سالن همایش های آهنشهر در نوبت عصر نیز از دیگر برنامه‌های مزرعه ملی شتر در بافق بود.