به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ نشست بررسی توانمندی های شهرستان بافق در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور سرپرست فرمانداری بافق، مدیرکل میراث فرهنگی یزد و چند تن از مسئولین میراث فرهنگی استان، معاون فرماندار، بخشدار مرکزی ، شهردار و اعضای شورای شهر بافق برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، با اشاره به اینکه شهرستان بافق از قرن هشتم هجری به شهر دارالشجاعه معروف می باشد، گفت: شهرستان بافق از دیرباز دارای چهره های نام آشنا و اماکن تاریخی و گردشگری فراوانی است که شهره خاص و عام است.

فاطمه دانش یزدی، افزود: دارای جاذبه های بالایی در گردشگری میباشد که می توان به کویر زیبای بافق نام برد که توانسته گردشگران زیادی را به این شهرستان وارد نماید و وجود دو کمپ کویرنوردی باعث رونق بیشتر گردشگری در این شهرستان گردیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان بافق تنها شهر استان یزد است که در بحث اسکان و اقامت مسافران و گردشگران مشکلی نداریم، خاطر نشان کرد: وجود هتل ها، مهمانسرا، مرکز رفاهی فرهنگیان، مجتمع مسکونی آهنشهر و اقامتگاه های گردشگری و دانشجویی از جمله اماکنی است که اسکان مسافران و گردشگران این شهرستان را به خوبی پوشش می دهد.

دانش یزدی با اشاره به اینکه شهرستان بافق دارای ظرفیت ها و پتانسل های بالقوه ای در حوزه صنایع دستی می باشد، گفت: باید تلاش کرد تا صنایع دستی که در این شهرستان نیمه منسوخ شده زنده کرد و از آن به عنوان یک برند و شاخص های معرفی شهرستان استفاده کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه نوروز ۹۶ یک نوروز متفاوت خواهیم داشت ، بیان داشت: نوروز امسال در واقع تنها یک مناسبت ملی است و مردم و گروه‌های مختلف می‌توانند به صورت یکپارچه برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند.

فاطمه دانش یزدی تصریح کرد:به‌طور قطع، همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف شهرستان در اجرای برنامه‌های ستاد خدمات سفر بسیار مهم است و موجب رضایتمندی مسافران نوروزی خواهد بود.

وی برگزاری جشنواره های ملی و استانی، همایش های گردشگری و برپایی نمایشگاههای صنایع دستی و گردشگری در این شهرستان را نشان از همدلی، تعامل و مشارکت دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: مشارکت در بهسازی بنا های تاریخی و اجرای پروژه های گردشگری نظیر بوم گردی سبب گردشگری پایدار و معرفی هرچه بهتر شهرستان بافق خواهد شد.

سرپرست فرمانداری بافق نیز، در این جلسه با تأکید بر همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین فعال شدن کیمته های ستاد خدمات سفر قبل از نوروز و پر رنگ تر شدن بازارچه های صنایع دستی در این ایام در شهرستان گفت: همه عزیزان باید سعی کنند با همکاری و اقدامات مشترک ایام خوبی برای مسافران نوروزی در شهرستان فراهم کنند.

محمد زاده رحمانی در ادامه افزود: در خصوص ستاد خدمات سفر شهرستان جلسات مربوطه در چندین نوبت برگزار شده و شهرستان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی می باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای سند توسعه چشم انداز شهرستان بافق، بحث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد، خاصر نشان کرد: با توجه به محورهای این سند بهسازی و مرمت بناهای تاریخی، ثبت آثار تاریخی و میراث معنوی، ارتقاء نمایندگی میراث شهرستان به اداره و گردشگری شهری از جمله مواردی است که مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

در ادامه این نشست، اعضاء به برنامه ها و نظرات خود در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کردند که برگزاری سمپوزیوم ساخت مجسمه هنرمندان، مشاهیر و مفاخر، برگزاری جنگ های شاد در ایام نوروز سال ۱۳۹۶ ، استفاده از مصالح سنتی در ساخت و مرمت خانه های روستایی، مشارکت شهرداری و بخشداری با میراث فرهنگی در بهسازی و مرمت بناهای تاریخی، مرمت میدان خان به صورت یک مجموعه توریستی و گردشگری و نورپردازی اماکن تاریخی و گردشگری از جمله این موارد بود.