در شوراي سلامت و امنيت غذايي شهرستان بافق تاكيد شد:

به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ شوراي سلامت و امنيت غذايي شهرستان با حضور فرماندار و جمعي از مسئولان بافق در محل فرمانداري برگزار شد.

فرماندار بافق در اين نشست سلامت را یکی از شاخص‌های اصلی توسعه جوامع شهري عنوان کرد و اظهار داشت: شاخص سلامت و بهداشت عمومی جزو پايه هاي اساسی در توسعه شناخته مي شود.

سيد مهدي طلايي مقدم با اشاره به دستور كار جلسه مبني بر ارائه راهکار پیشگیری و مبارزه اساسی با بيماري سالك در شهرستان گفت : یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری، مبارزه با پشه سالک و جلوگیری از ورود آن به محل زندگی، رعایت بهداشت و بهسازی محیط است که در همین راستا متولیان امر به‌ویژه حوزه بهداشت و درمان، مطبوعات و صداوسیما به‌صورت جدی وارد عمل شده راهکارهای عملی و پیشگیرانه را اطلاع‌رسانی کنند.

وي در بخش دیگری از سخنان خود خواستار بازديد مستمر کارشناسان بهداشت از مراکز مرتبط با سلامت مردم از جمله عرضه کنندگان مواد غذايي شد و افزود: سلامت مردم در اولويت اول امور قرار دارد لذا در این راه هرگونه کم کاری و سهل انگاری از هیچ فردی قابل قبول نخواهد بود.

در ادامه سرپرست شبكه بهداشت و درمان بافق با اشاره به وضعيت درمان و گزارش مقايسه اي در بیماری سالک طي سالهاي 82 تا 94گفت: بيشترين آمار بيماران مبتلا به سالك مربوط به سال 82 با 303 بيمار در شهرستان بوده كه اين رقم در سال 90 به 5 مورد در سال رسيده است.

مسعود دانشي با بيان اينكه طي هشت ماهه سال جاري آمار بيماران به 30 نفر رسيده است ، گفت : در سال جاری آمار بیماری سالک در منطقه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و یکی از دلائل آن وجود جوندگان بومي در مناطق روستايي است که با توجه به زیاد بودن هزینه درمان، بهتر است پیشگیری لازم به عمل آید.

وي لانه موش های صحرايي را مخزن اصلی ناقل بیماری سالک دانست و گفت: لانه موش ها به دلیل مرطوب بودن، محل بسیار مناسبی برای تکثیر پشه خاکی است که در این لانه ها انگل سالک مرتب بین موش و پشه خاکی رد و بدل می شود.

دانشي تصریح کرد: پشه خاکی ها روزها از لانه موش خارج می شوند و کشاورزان ، باغداران و کودکانی که در نزدیک لانه جوندگان فعالیت می کنند را هدف قرار داده ، روی آن ها خونخواری می کنند و بنابراین انگل سالک از روی موش به انسان منتقل می شود.

سرپرست شبكه بهداشت و درمان بافق خاطرنشان کرد: طي مدت زمان معلوم لانه جوندگان به خارج از حاشيه 700 متري شهر بافق و روستاي مباركه منتقل شده كه يكي از دلايل آن گسترش فعاليت چاه هاي كشاورزي و ريختن نخاله هاي ساختماني در محدوده شهر و روستا مي باشد.

در ادامه در خصوص مواردي همچون جلوگيري از نگهداري دام در سطح شهر ، شيوع بيماري شپش سر در بين دانش آموزان ، برخورد با متخلفان عرضه مواد غذايي غير بهداشتي و شناسايي محل هاي توليد و عرضه مواد غذايي بحث و تصميم گيري شد.