مدیرکل بهزیستی استان یزد تاکید کرد

درآمد پایدار، شرایط رشد و بالندگی جامعه هدف بهزیستی را فراهم می کند

جلسه شورای مشارکت های مردمی با بهزیستی، با حضور مدیرکل بهزیستی استان، فرماندار بافق، معاون سیاسی فرماندار، جمعی از مسئولان و خیرین محلی شهرستان بافق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ مدیرکل بهزیستی استان یزد در جلسه شورای مشارکتهای مردمی بافق، خدمت به مردم از منظر سیره و سخنان اهل بیت(ع) را از جایگاه خاصی برشمرد و گفت: خدمت به مردم را می توان از سه نگاه مادی، نگاه انسانی و نگاه عالی و کمال بررسی کرد.

رضا ابهت افزود: دستگیری، کارگشایی و برطرف کردن مشکلات مردم والاترین و بهترین ارزش‌هایی است که یک فرد متعهد و پایبند به ملاک‌های انسانی و اخلاقی می‌تواند به آن دست یابد.

او نگرش مسئولان در امر مناسب سازی را نقش کلیدی و مهم در راستای تقویت و ارزش گذاری به معلولین و افراد دارای ناتوانی های جسمی حرکتی عنوان کرد و گفت: مناسب سازی معابر و اماکن شخصی و اجتماعی در خودکفایی و بهبود روانی معلول و بازگرداندن او به زندگی نقشی مهم دارد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد به حمایت از خانواده‌های دارای چند معلول در ساخت مسکن اشاره کرد و توضیح داد: اکثر این خانواده‌ها در حوزه ساخت مسکن نیاز به حمایت دارد که در همین راستا دولت برای ساخت مسکن، به خانواده های دارای دو معلول مبلغ 250 میلیون تومان وام بلاعوض مسکن و مبلغ 100 میلیون تومان به خانواده های یک معلولی پرداخت می کند.

وی به لزوم درآمد پایدار برای رفع نیازهای معلولین، بر اشتغال مددجویان به جای ارائه کمک‌های موردی تاکید کرد و گفت: با بهره گیری از توان صنایع و معادن و خیرین شهرستان از طریق جلب و جذب کمک ها و حمایت های عامه مردم شرایط رشد و بالندگی معنوی، اجتماعی و اقتصادی جامعه هدف بهزیستی فراهم می شود.

فرماندار بافق با اشاره به رقابت سالم و فعالیت بیش از 30 موسسه خیریه در شهرستان گفت: خوشبختانه خیرین بافق برای جلب رضای خداوند و بدون نام و نشان در حال خدمت رسانی به نیازمندان در حوزه های مختلف هستند.

ابوالقاسم دهقان، ضرورت انجام اهداف دولت در حل مسائل مددجویان بهزیستی را در برقراری تعامل و همکاری بین موسسات خیریه و بهزیستی دانست و تاکید کرد: برای ایجاد درآمد پایدار در جهت کمک به محرومین و نیازمندان می بایست فعالیت های جزیره ای و ناهمگن موسسات خیریه از سوی بهزیستی شهرستان ساماندهی شود.

وی به برخی از آسیب های اجتماعی موجود اشاره کرد و بیان داشت: مباحث مالی و اقتصادی در جامعه و وجود اختلافات طبقاتی باعث ظهور آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی متعددی در سطح جامعه شده که از جمله دلایل آن، عدم آگاهی و بینش صحیح به مسائل و عدم همراهی خانواده ها می باشد.

فرماندار بافق، جامعه سالم را برگرفته از سلامت روحی و روانی افراد جامعه در این راستا برشمرد و گفت: بهترین سرمایه گذاری بهزیستی در این حوزه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، استفاده از کارشناسان خبره و آگاه در حوزه اجتماعی است.

در ابتدای این جلسه رئیس بهزیستی شهرستان بافق به وظايف شوراي مشاركتهاي مردمي با بهزيستي اشاره کرد و گفت: جلب كمكهاي مادي و معنوي اشخاص حقيقي و حقوقي به منظور حل مسائل ومشكلات اقشار محروم ، معلول و ايتام، نظارت و سياست گذاري بر نحوه مصرف وجوه اهدايي از مهمترین وظایف این شورا می باشد.

بتول کریمیان، محل هزينه كرد كمك هاي خيرين و نيكوكاران به جامعه هدف بهزيستي را نگهداري از كودكان بي سرپرست و بدسرپرست، نگهداری از معلولین، سالمندان وبیماران روانی مزمن، پرداخت سرمايه كار واشتغال، پرداخت هزينه هاي درماني، كمك هزينه مسكن، پرداخت هزينه ازدواج ، جهيزيه فرزندان بي سرپرست ومعلول، كمك هزينه آموزشي و كمك در جهت پيشگيري از معلوليت ها وآسيب هاي اجتماعي بیان کرد.

وی تعداد معلولین تحت پوشش بهزیستی در شهرستان بافق را 1227 نفر بیان کرد و گفت: 52 خانواده دارای دو معلول، یازده خانواده دارای سه معلول و 6 خانواده دارای بیش از سه معلول در بافق زندگی می کنند.

کریمیان افزود: از این تعداد 40 درصد معلول جسمی حرکتی، 24درصد ذهنی، 12 درصد بینایی، 11 درصد شنوایی، 7درصد گفتاری و 6 درصد اعصاب و روان هستند.​​​​​​​