رئیس آب منطقه ای شهرستان بافق هشدار داد

سطح آبهای زیرزمینی در دشت بافق 37 سانتی متری کاهش داشته است

رئیس آب منطقه ای شهرستان بافق در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و رویداد آبی شهرستان در هشداری نسبت به افت مخازن آب سفره های زیرزمینی، کسری مخزن دشت بافق در سال گذشته بیش از 16 میلیون مترمکعب بوده است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ مهدی برزگری رئیس آب منطقه ای شهرستان بافق در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و رویداد آبی شهرستان با اشاره به وضعیت بارندگی و منابع آب شهرستان بافق در سال آبی جاری گفت: میزان بارندگی در سال جاری 5.7 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته 5.5 میملیمتر کاهش داشته است.

او منابع و مصارف آب زیرزمینی در شهرستان بافق را چاه، چشمه و قنات عنوان کرد و گفت: در این شهرستان 208 حلقه چاه، 14 چشمه و 93 رشته قنات است که در مجموع 71.5 میلیون مترمکعب از مصرف کشاورزی، شرب و بهداشت و مصرف صنعت و خدمات را شامل می شود.

برزگری بیشترین مصرف آب از سفره های آب زیر زمینی در شهرستان بافق را در بخش کشاورزی با 78درصد عنوان کرد و افزود: بخش صنعت و خدمات با 14 درصد و بخش شرب و بهداشت با 8 درصد به ترتیب بیشتر و کمترین بخش مصرف آب را دارند.

به گفته رئیس آب منطقه ای شهرستان بافق به اقدامات طرح احیا و تعادل بخشی در حوزه حفاظت و بهره برداری منابع آبی اشاره کرد و گفت: پر و پلمپ کردن چاههای غیرمجاز، شناسایی تخلفات و انجام اقدامات حفاظتی، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و صنعتی، شناسایی و توقیف دستگاه حفاری غیرمجاز و تقلیل منصوبات و کاهش آبدهی از جمله این اقدامات است.

مهدی برزگری یکی از اقدامات طرح احیا آب های زیرزمینی را اجرای طرح نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های موجود در شهرستان عنوان کرد و افزود: 99درصد چاه های کشاورزی، 90 درصد چاه های صنعتی، 65 درصد چاه های خدماتی و دولتی مجهز به کنتور هوشمند هستند.

او به وضعیت افت سطح آب زیر زمینی در دشت بافق خاطر نشان کرد: در دشت بافق طی 23 سال گذشته 2.73 متر سطح آب زیرزمینی در این دشت افت داشته است.

رئیس آب منطقه ای شهرستان بافق در هشداری نسبت به کسری مخازن آب سفره های زیرزمینی در این شهرستان گفت: افت مخزن دشت بافق در سال گذشته بیش از 16 میلیون مترمکعب بوده است که کاهش 37 سانتی متری سطح آب زیرزمینی در این دشت را به دنبال داشته است.

برزگری متوسط میزان افت سالانه سطح آب زیرزمینی در دشت بافق را یازده سانتی متر عنوان کرد و گفت: این میزان در دشت قطرم 25 سانتی متر و در دشت دره انجیر یازده سانتی متر است.

او بیشترین میزان برداشت از آب های زیرزمینی در شهرستان بافق را مربوط به بخش کشاورزی با اضافه برداشت 11.3 میلیون مترمکعب در سال بیان کرد و یادآور شد: در بخش شرب و بهداشت این میزان به 1.3 میلیون مترمکعب در سال می رسد و در بخش صنعت و خدمات این رقم صفر می باشد و برابر با میزان تخلیه مجاز آب برداشت می شود.

برزگری تصریح کرد: در حال حاضر در بخش کشاورزی بیش از 51 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت می شود در حالیکه در بخش های صنعت و خدمات و شرب و بهداشت در مجموع 15 میلیون مترمکعب در سال می باشد.

او با اشاره به وضعیت پروانه بهره برداری اولیه چاه های برداشت آب از سفره های زیرزمینی در شهرستان بافق، گفت: در حال حاضر 69درصد از چاه های کشاورزی نسبت به پروانه بهره برداری اضافه برداشت دارند.

رئیس آب منطقه ای شهرستان بافق اقدامات اجرایی جهت افزایش بهره وری آب در موازات اجرای طرح تحویل حجمی را کاهش سطح زیرکشت، اجرای سیستم های نوین آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت عنوان کرد و تاکید نمود: با رعایت این موارد علاوه بر بالارفتن سطح سفره های آب زیرزمینی نقش بسزایی در جبران کیفیت آب و جلوگیری از شوری آب های زیرزمینی خواهد شد.​​​​​​​