رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در بافق تاکید کرد:

نامزدهای انتخابات مجلس مجاز به استفاده از پیام رسان های خارجی نیستند

اولین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی با حضور رئیس دادگستری، دادستان، معاون سیاسی وامنیتی فرماندار، اعضای هیات های اجرایی و نظارت و جمعی از مسئولان شهرستان در سالن ولایت فرمانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ علیرضا ایزدی رئیس دادگستری شهرستان بافق در اولین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی ضمن اعلام آخرین تغییرات و اصلاحات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان طرح جامع پیشگیری از وقوع جرم به تکالیف جدید تخلفات و جرائم انتخاباتی در این دوره از انتخابات اشاره کرد.

ایزدی با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی در بحث انتخابات، موارد تخلفات و جرائم انتخاباتی را بازگو کرد و گفت: روند توجیهی قوانین جرائم انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در برنامه این ستاد است و نامزدها تذکرات لازم در زمینه پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی را دریافت می‌کنند.

او با بیان ماده 70 قانون جدید انتخابات در خصوص نحوه تبلیغات و شیوه های تبلیغای در فضای حقیق و مجازی، خاطر نشان کرد: فعالیت تبلیغاتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی هشت روز قبل از روز اخذ رای آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد.

رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی شهرستان بافق گفت: بر اساس ماده 75 قانون جدید انتخابات فرمانداران، بخشداران، شهرداران، اعضای هیات اجرایی و نظارت و همچنین سایر دست اندرکاران امور اجرایی و نظارت بر انتخابات در طول دوران مسئولیت در فرایند انتخابات موظف هستند در ساعات اداری و غیراداری بی طرفی کامل خود را حفظ نمایند و نمی توانند به نفع یا ضرر نماینده یا گروه سیاسی در انتخابات و مواضع آن ها اقدام یا اعلام نظری داشته باشند.

او با مفاد ماده 78 قانون انتخابات در خصوص تعداد ستاد های انتخابانی نامزدها، گفت: هر نامرد می تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و موظف است نشانی و مشخصات درگاه وب سایت و همچنین مسئول آن را به فرمانداری حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام و آدرس تارنمای خود را در سامانه وزرات کشور ثبت نماید.

رئیس دادگستری شهرستان بافق افزود: بر همین اساس نامزدها موظف هستند سایر درگاه ها و آدرس های مجازی قانونی مانند پیام رسان های اجتماعی داخلی را در سامانه وزارت کشور قرار دهند.

ایزدی با تاکید بر اینکه تمام نامزدهای انتخابات مجلس موظف هستند تمام تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی خود را در فضای مجازی و پیام رسان های داخلی منتشر کنند، اذعان داشت: نامزدهای انتخابات مجاز به استفاده از پیام رسان های خارجی نیستند و هر گونه تبلیغات در این رسانه ها ممنوع بوده و تخلف تلقی می شود.

رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی شهرستان بافق با اشاره به ماده 82 و جرم بودن برخی از اقدامات در فعالیت های تبلیغاتی نامزدها، گفت: بر اساس این ماده قانونی، دادن هر گونه وعده های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها، هرگونه تخریب ، تهدید و هتک حرمت اشخاص خقیقی و حقوقی، دیوارنویسی، تخریب و یا پاره کردن عکس و آثار نامزدهای دیگر، نصب و توزیه محتوا و آثار تبلیغاتی بدون رعایت مفاد این قانون، اخلال و بر هم زدن اجتماعات و سخنرانی های قانونیو تعرض با ستاد نامزدها و استفاده از کاروان تبلیغاتی ممنوع می باشد و جرم محسوب می شود و مرتکبان به جرم به حبس و محرومیت از دو دوره داوطلبی انتخابات مجلس محکوم خواهند شد.

​​​​​​​