کارگروه هم اندیشی توسعه و عمران بافق برگزار شد

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در کارگروه هم اندیشی توسعه و عمران بافق گفت: پیگیری مصوبات این کارگروه باید تحت نظارت و به صورت مستمر انجام شود.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ کارگروه هم اندیشی توسعه و عمران شهرستان بافق به ریاست سرپرست فرمانداری بافق و با حضور نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی استان یزد، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، عضو شورای اسلامی شهر بافق، رئیس و کارشناس جهاد کشاورزی بافق، مشاور احداث کنارگذر جنوبی شهرستان در محل فرمانداری بافق برگزار شد و در خصوص مسائل مربوط به تکمیل بیمارستان 96 تختخوابی، راه اندازی هاب شتر، طرح پایلوت 50 تنی ماهی تیلاپیا در بافق، احداث کنار گذر جنوبی و غربی شهرستان، بحث و تبادل نظر شد.

سرپرست فرمانداری بافق در ابتدا ضمن خیرمقدم به حاضرین، از پیگیری های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بابت مسائل حوزه انتخابیه مهریز بویژه شهرستان بافق تشکر کرد.

ابوالقاسم دهقان خاطر نشان کرد: برگزاری مستمر کارگروه هم اندیشی توسعه و عمران شهرستان و بازخوانی مصوبات جلسات گذشته، ضمن پیگیری و ارائه گزارش مسئولان مربوطه، میزان پیشرفت مصوبات و مشکلات آن ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی یزد در این نشست با اشاره به سابقه تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: در سطح کشور پنج استان مجوز پرورش تیلاپیا صادر شده که استان یزد یکی از آنها می باشد که تنها استانی است که مجوز تکثیر و پرورش تیلاپیا را در کشور دارد.

محمد علی حاتمی زاده افزود: از شهرستان بافق به عنوان مزرعه پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا و به عنوان مهمترین مرکز تولید این ماهی در کشور یاد می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در ادامه این نشست در خصوص اجرای طرح پایلوت 50 تنی ماهی تیلاپیا در بافق برای اولین بار در کشور، گفت: برای احداث زیرساختها و اجرای این طرح در سفرهای استانی ریاست جمهور به استان یزد در مجموع 150 میلیارد ریال مصوب شده است که تاکنون مبلغ 90 میلیارد ریال جهت خرید ماشین آلات، تجهیزات و اجرای ابنیه و مستحدثات پروژه تخصیص یافته است.

سید اسماعیل یزدانی، هدف از اجرای این طرح در مرحله اول تولید 50 تن ماهی تیلاپیا در سال و فروش 4/2 تن گوشت ماهی تولیدی در ماه بصورت پیوسته عنوان کرد و گفت: ایجاد طرح الگویی به منظور اشتغالزایی و جذب نیروهای جوان به بخش تولید، ارز آوری از طریق فروش و صادرات گوشت ماهی، ایجاد صنایع تبدیلی و عرضه محصولات جانبی از قبیل فیله، کنسرو، چرم و در نهایت کاهش فشار صید بر ذخایر طبیعی ماهیان در منابع آبی و دریا از جمله اهداف ثانویه این طرح در شهرستان بافق می باشد.

وی گفت: عملیات اجرایی این طرح شامل احداث تاسیسات و آماده شدن مزرعه عملیات پرورش، تهیه 90هزار قطعه بچه ماهی با وزن متوسط 1 گرم از مراکز تکثیر و رهاسازی در استخر های پرورش ماهی می باشد.

یزدانی به اقدامات انجام شده این طرح در شهرستان بافق اشاره کرد و گفت: مکان یابی و محل اجرای طرح، آزمایش آب چاه، تهیه نقشه های پلان سالن تولید، علیات خاکریزی و بستر سازی، آرماتور بندی و قالب بندی کانال های خروجی و حوضچه ها، لوله گذاری و خرید ماشین آلات و تجهیزات از جمله فعالیت اجرایی این طرح از زمان تصویب تا کنون بوده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پایان پیشنهاداتی در خصوص اجرای هرچه بهتر و نتیجه بخش بودن این طرح بیان کرد و گفت: استفاده از طرح پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا به عنوان یکی از چشم اندازهای سند یزد نوین، تکمیل زنجیره تولید ماهی تیلاپیا از طریق ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی و بکارگیری 5 نفر به عنوان نیروی کارشناس و متخصص در فرایند اجرای عملیات پرورش در طرح پایلوت از جمله الزامات این طرح می باشد.

در ادامه این نشست مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافق در خصوص مراحل اجرای ایجاد هاب شتر در بافق گفت: این طرح در مساحتی بالغ بر 50 هکتار با پیش بینی اولیه 400 هکتار مرتع اجرا می شود.

حمید عسکری افزود: به دنبال پیگیری های صورت گرفته، مجوزهای تامین آب مورد نیاز این طرح اخذ شده و مشکلی برای تامین آب نداریم و از طرفی در صدد تشکیل شرکت تعاونی این طرح با مشارکت متقاضیان و شترداران منطقه هستیم.

وی در خصوص پهنه گاو شیری و پرواربندی دام سبک و سنگین و پهنه صنایع غذایی مواردی بیان کرد.

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص زیرساخت های شهرستان گفت: با پیگیری های به عمل آمده مجوز کددار شدن باند دوم محور بافق_ زرند و مجوز مطالعه باند دوم بافق-بهاباد اخذ شده که دلیل آن را مرور مصوبات این کارگروه و پیگیری آن توسط مسئولان مربوطه می باشد که جای تقدیر و تشکر دارد.

محمدرضا صباغیان تاکید کرد: مصوبات این کارگروه ضمن پیگیری توسط مسئولان زیربط باید از یک نظارت عالیه برخوردار باشد و برخورد هرگونه مشکل در حوزه های مختلف را به سمع و نظر فرماندار شهرستان و نماینده مجلس برسانند.

وی با اشاره به دیدار با وزیر بهداشت و درمان و پیگیری اختصاص اعتبارات لازم جهت تکمیل بیمارستان 96 تختخوابی بافق گفت: در دیدار با وزیر مقرر شد سهم وزارت بهداشت که مبلغ 35 میلیارد تومان می باشد ظرف مدت دو هفته آینده واریز شود و در مقابل شهرستان نیز مبلغ 35 میلیارد تومان خود را برای تکمیل آماده و پرداخت نماید.

صباغیان تاکید کرد: سایر اولویت های بهداشت و درمان شهرستان اعم تجهیزات، پزشک متخصص و تکمیل زیرساختها می باید مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی یزد با حضور در وزراتخانه از طریق وزیر بهداشت و درمان پیگیری کنند.

در ادامه این جلسه مصوبات جلسه قبل کارگروه توسعه و عمران شهرستان از جمله کنارگذر جنوبی و غربی شهرستان بافق، تامین برق پایدار اورژانس بین راهی، ایستگاه های راه آهن و مجتمع بین راهی محور بافق_زرند ، احداث مرکز تخصصی سونوگرافی، سی تی اسکن و رادیولوژی در شهرستان، تامین پزشکان متخصص، پهنه ریلی و بررسی محورهای پیشنهادی بافق_کوشک_سبزدشت مورد بررسی قرار گرفت و پیگیری و نتایج به عمل آمده در جلسه بیان شد.

​​​​​​​