رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ حجت الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و نماینده رئیس قوه قضاییه در نشست شورای اداری بافق ابتدا ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت شهید سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: بسیاری از معادلات دشمن با شهادت سردار سلیمانی و مراسماتی که برای این شهید برگزار شد بهم خورد و بسیاری از توطئه ها را خنثی کرد. بدون شک این حرکت دشمن باعث تقویت جبهه مقاومت در سراسر عالم خواهد شد و امیدواریم راه و مکتب این شهید را شناخته و بتوانیم در این مسیر به مسئولیت هایی که با شهادت این عزیزان برای ما سنگین تر شد،با پیگیری عمل کنیم.

وی ارتباط با مردم و آشنا شدن با مشکلات و معضلات مردم و پیگیری حل مشکلات آنها یکی از رویکردها و الویت های رئیس قوه قضاییه و این دستگاه عنوان کرد و افزود: در طول این چند ماه طی 13 سفر به استان های کشور ضمن ارتباط با مردم و خانواده معظم شهدا در جریان مسائل و مشکلات همه شهرهای استان و پیگیری مشکلات آنان خصوصا خانواده قوه قضاییه شدیم.

درویشیان با بیان اینکه یکی از رویکرد های قوه قضاییه شناسایی و پیگیری مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است،گفت: این مسائل در حوزه دستگاه قضایی نیست و به عهده دستگاه های اجرایی است. وظیفه قوه قضاییه رسیدگی به دعاوی و شکایات مردم و حل و فصل آنان است.اما به دلیل دغدغه رئیس قوه قضاییه هر کمک و پیگیری از سوی قوه قضاییه و دستگاه های وابسته نسبت به حل مشکلات مردم در حوزه های تولید،سرمایه گذاری و رفع موانع آن و اشتغالزایی به جد پیگیری می شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه ما یک نظام بر پایه مردم هستیم،تصریح کرد: مردم ثابت کردند که در شرایط بحرانی و حساس علیرغم مشکلات و گلایه های به حقی که دارند و انتظارات درستی که از نظام اداری کشور دارند اما پای نظام و ولایت ایستاده اند و دشمن این موضوع را در جریان شهادت سردار سلیمانی و نماز جمعه هفته گذشته مشاهده کرد. این موضوع مسئولیت مسئولان را از گذشته بیشتر و سنگین تر می کند.

وی از جمله موضوعاتی که دستگاه قضایی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور در سراسر کشور بصورت جدی پیگیری می کند را مطالبه گری و پاسخ گیری از مسئولین دستگاه های اجرایی در همه رده ها نسبت به مسئولیت و تکالیف قانونی عنوان کرد و اظهار داشت:  ما جدی تر از گذشته سراغ ترک فعل ها خواهیم رفت. مدیری که جرات ندارد باید از گردنه خارج شود.قوه قضاییه پرچم مبارزه با فساد را بالا برده است و معتقد هستیم اگر بخواهد عدالت تحقق پیدا کند حتما یک روی آن مبارزه با فساد است.گاهی منشا بسیاری از فساد های اقتصادی فسادهای سیاسی است و تمامی اینها باید با جدیت برخورد شود.

این مقام مسئول کشور یکی از رویکردها و اقداماتی که قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی و اجرایی باید به آن توجه و تمرکز داشته باشند را بحث پیگیری دانست و افزود: هیچ کس مایل نیست تا برای مسئول یا شهروندی پرونده تشکیل شود و این جای تاسف دارد که آمار فساد ما بالا باشد.هر اقدامی که در جهت پیشگیری باشد باید انجام شود.وظیفه پیشگیری اول به عهده مسئولان دستگاه های اجرایی است و اقدام و گام آخر به عهده قوه قضاییه است. قوه قضاییه در مبارزه با فساد بصورت مقطعی و تحت تاثیر فضا عمل نخواهد کرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همه ما باید از کسی که سرمایه خود را در کشور و شهر صرف می کند حمایت و موانع آن را برطرف کنیم،اظهار کرد: اشکالاتی که در برخی قوانین و ساختاردستگاه ها است سبب ایجاد مشکلاتی در کشور شده و یکی از اقداماتی که دنبال می کنیم شناسایی ساختار های معیوب و فرآیندهایی که باید از 70 خان گذر کند است که باید پیگیری و رفع شود.

درویشیان خاطر نشان کرد: از هیچ تلاشی در جهت حل مشکلات مردم تا جایی که در حوزه وظایف و اختیارات ما است دریغ نخواهیم کرد.

 

وی یکی از موضوعاتی که از همه مردم انتظار می رود در آن زمینه کمک کنند را مسائل و مشکلاتی دانست که احساس می کنند ناشی از رانت و فساد است که باید گزارش دهند تا مورد پیگیری قرار بگیرد و تصریح کرد: یکی از رویکرد ها استفاده از نظارت های مردمی است،اگر همه ما و مردم نسبت به ایراد و خلاف حساس باشیم بدون شک این حساسیت موجب کاهش فساد می شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان شهرستان بافق،بیان کرد: موضوعات جمع آوری و بررسی می شود و گزارش آن به رئیس قوه قضائیه ارائه می شود تا براساس آن تصمیماتی در حد اختیارات و اقتضای اعتباراتی که است اتخاذ شود. همچنین موضوعات مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت و شورای اسلامی شهر و شهرستان به اطلاع رئیس قوه قضائیه داده خواهد شد تا پیگیری شود و تمام تلاش خود را می کنیم تا به نتیجه برسانیم.

وی در بحث خام فروشی بیان کرد: یکی از موضوعات و مسائلی که از گذشته در سازمان دنبال کردیم و نتایجی هم داشته است،موضوع خام فروشی در صنایع معدنی و دیگر صنایع و نبودن صنایع تبدیلی در آن شهرستان است و این از جمله دغدغه های ما در سازمان بازرسی است. حتما باید جلوی خام فروشی در حوزه های صنعتی و معدنی گرفته شود. متاسفانه در کشور معادن سنگ آهن با ذخیره های 1 میلیارد تن داریم که سالیانه 20 یا 30 میلیون تن خام فروشی می شد و ما جلوگیری از این امر نمودیم.  یکی از اقداماتی ک باید در حوزه اقتصادی دنبال شود جلوگیری از خام فروشی و پیگیری فرآوری در داخل کشور و ایجاد صنایع تبدیلی است.

درویشیان با تاکید بر توجه به ظرفیت های داخلی و اقتصاد مقاومتی که بتواند در برابر دشمن ایستادگی کند،افزود: یکی از موضوعات خلاصی پیدا کردن از اقتصاد نفتی است که سالهاست ما را گرفتار کرده،بسیاری از مشکلات ما ناشی از وابستگی به نفت کشور، خام فروشی و صرف هزینه های جاری کردن است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه امروز بیش از ۸۰درصد از درآمد کشور صرف هزینه های جاری می شود،آن را یک مصیبت دانست و افزود: بخشی از همین خام فروشی در حوزه نفت اتفاق میفتد.این تحریم هایی که به ما تحمیل شده امروز یک فرصت استثنایی است تا ما را به فکر تولید داخلی بیاندازد، باید نگاهمان به داخل و ظرفیت های داخلی باشد و آنها را بارور کنیم. منبع : آفتاب بافق.