افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی بافقی نو با حضور معاون علمی ریاست جمهوری در بافق

رییس بنیاد ملی نخبگان کشور در آیین افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی بافقی نو گفت: تلاش داریم هم راستا با برنامه ۵ ساله هفتم، برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی، سالانه حداقل یک درصد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کاهش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ آیین آغاز به کار مرکز نوآوری و کارآفرینی بافقی نو و خانه نخبگان بافق با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان کشور، معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد، رئیس بنیاد نخبگان استان یزد، سرپرست فرمانداری بافق، مدیر عامل و معاونین شرکت سنگ آهن مرکزی و جمعی از مسئولان ، نخبگان و فرهیختگان بافق در دانشگاه آزاد اسلامی بافق برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره اینکه افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی در بافق یک جریان نوآورانه را در این شهرستان به راه می‌اندازد، گفت: این جریان‌سازی گامی فراتر و مهم‌تر از ایجاد زیرساخت‌ها است که این مجموعه بزرگ و توانمند، وارد فضای کارآفرینی نوآورانه شده که در نوع خود اتفاق مبارکی است.

روح الله دهقانی، با بیان این ‌که شهرهای کوچک‌ و کم‌تر برخوردار به لحاظ استعدادهای ذاتی غنی بوده و می‌تواند اشتغال‌زا و ارزش‌آفرین باشند، تصریح کرد: خداوند استعداد خوبی را به این سرزمین بخشیده است و شهرستان بافق، از حیث منابع و معادن غنی است.

وی افزود: ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی می توانند با پیوند اقسام نیازهای فناورانه و توسعه روش‌های پاسخ دهنده به ظرفیت‌های انسانی و توانمندی های شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌گشای صنایع معدنی از یک سو و ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده از سوی دیگر باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، با ایجاد صندوق CVC و مرکز نوآوری و کارآفرینی، بخشی از مسئولیت اجتماعی خود نسبت به این منطقه و مردم بافق ایفا کرده است که می‌توانند نقش یک هاب اتصال‌دهنده مسائل و نیازها به بخش‌های متخصص و نیروی انسانی توانمند باشد. 

دهقانی، با اشاره به اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران می‌تواند نیازهایی که مربوط به معادن و طرح‌های توسعه‌ای جدید است را به مدد این هاب ارتباطی، پاسخ بدهد، گفت: انتظار می‌رود سالیانه از این منطقه، صدها میلیون دلار مساله فنی در کشور منتشر شود که همه بخش‌های فناور و نوآور فعال کشور در حل آن‌ها نقش‌آفرین شده و علاوه بر این، مسائل و نیازهای سایر بخش های کشور را نیز حل کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور یادآور شد: شرکت سنگ آهن مرکزی مسئولیت اجتماعی خود را در حل مسایل و نیازهای اشتغال و کارآفرینی برای شهرستان بافق به کمک ظرفیت‌های بومی این شهرستان مورد توجه قرار داده است، که در راستای این اقدام ارزشمند، این معاونت نهایت حمایت را از این جریان کارآفرینی در شهرستان رقم خواهد زد.

به گفته روح الله دهقانی، با توجه به زیرساخت و پلتفرم خوبی که در قالب مرکز نوآوری بافقی نو برای توسعه کارآفرینی فراهم شده است، معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه‌ای حمایتی در قالب یک بسته برای توسعه بخش محتوایی ارائه خواهد داد که متناسب با میزان حرکت این مرکز نوآوری در مسیر حل نیازها و ایجاد اشتغال، محدودیتی در حمایت ها وجود نخواهد داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به برنامه برش استانی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این معاونت، گفت: محور و نقطه کانونی تمام برنامه‌های معاونت علمی، در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خلاصه می‌شود و مهم ترین این امر، توجه به برش استانی، شهرستانی و شهری این اقتصاد است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، بیان کرد: از آخر تیرماه برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی در ۵ استان کشور اجرایی می‌شود که پس از این برنامه استان می‌داند که تکالیفش در چهار سال آینده در حوزه ایجاد شرکت‌ها، گردش مالی شرکت‌ها، تسهیلات و اشتغال آن‌ها به چه صورت است.

روح الله دهقانی گفت: در برنامه‌ای که طراحی کردیم، سالیانه حداقل یک درصد تولید ناخالص ملی افزایش و سالیانه حداقل یک درصد نرخ بیکاری تحصیل کرده‌های دانشگاهی کاهش پیدا می‌کند که نزدیک ۲۰ هزار اشتغال مفید در سال می‌شود.

گفتنی است مرکز نوآوری و کارآفرینی بافقی نو با حمایت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و بنیاد نخبگان استان یزد، با اهدافی چون «توسعه فرهنگ کارآفرینی»، «ایجاد یک مرکز یکپارچه برای کارآفرینی با استفاده از ظرفیت شهروندان»، «تسهیل امر اشتغال و رفع موانع جذب ایده ها و حمایت از صاحبان آن‌ها»، «ایجاد فضای استقرار»، «افزایش سرانه درآمدی جامعه» و نایجاد شبکه‌ای گسترده میان کارآفرینی، کارآفرینان فعال استان و فعالان زیست بوم کارآفرینی در سراسر کشور» راه اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

خانه نخبگان، خانه استارتاپ‌ها، خانه خلاق، خانه رسانه، کافه بازی و سرگرمی و محیطی برای گردهمایی استارتاپ‌ها از بخش‌های اصلی مرکز نوآوری بافقی‌نو به شمار می‌رود.

مرکز نوآوری و کارآفرینی در راستای پاسخگویی به یکی از خواسته های این شهرستان، در فضای ۹۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان هزینه تجهیزات و بازسازی به بهره برداری رسیده است و حمایت، هدایت و آموزش کارآفرینان و نوآوران را در دستور کار قرار داده است.