ایجاد هاب شتر در شهرستان بافق

به منظور توسعه و تکمیل زنجیره ارزش شتر، هاب شتر در شهرستان بافق با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ایجاد و راه اندازی می شود.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق، نشست بررسی مشکلات شهرک تیلاپیا و پهنه شتر در بافق با حضور نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بافق، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان، مدیر شهرک های کشاورزی استان، معاون برنامه ریزی فرمانداری و برخی از مدیران شهرستان بافق برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ارزش غذایی وتوسعه وسعت بارانداز شتر در پهنه روستای باقرآباد گفت: با نگاه به آینده و نیاز جامعه پهنه شتر و بارانداز را ایجاد کنید.

مرتضی بیطرف ثانی، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد با اشاره به وضعیت مراتع تحت چرای شتر در استان یزد، گفت: در حال حاضر بیش از 4 میلیون هکتار مرتع به صورت ضعیف و متوسط وجود دارد که 5 هزار نفر شتر از این مراتع استفاده می کنند.

وی یکی از راهکارهای توسعه اکولوژیک شتر را مراتع دست کاشت عنوان کرد و بیان داشت: هزینه تاغ کاری به ازای هر هکتار در حال حاضر 200 میلیون ریال برآورد می گردد که با این کار میزان علوفه تولید شده سالانه به ازای هر هکتار از سال چهارم به بعد، 800 کیلوگرم می باشد.

بیطرف با اشاره به ظرفیت چرای شتر در سامان کفه حسن آباد بافق اشاره کرد و گفت: این مرتع بیش از 130 هزار هکتار مساحت دارد که برای 770 نفر شتر از این مرتع حدودا 8200 تن علوفه در سال برداشت می باشد.

عضوء هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد به سند چشم انداز و برنامه تحولی استان یزد در حوزه کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از اهداف کلان سند آمایش یزد در حوزه کشاورزی توسعه و تکمیل زنجیره ارزش شتر می باشد.

وی اجرای پروژه هاب شتر بافق را یکی از طرح های توسعه و تکمیل زنجیره ارزش شتر در شهرستان بافق عنوان کرد و گفت: پروژه هاب شتر بافق توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال اجرا می باشد.

در ادامه این نشست در خصوص چالش ها و مشکلات پروژه هاب شتر بافق و توسعه شهرک ماهی تیلاپیا  از جمله واگذاری مراتع و تامین آب، ایجاد تشکل شترداران، راه اندازی سایت های الگویی، مسئولیت اجتماعی معادن در مرتع کاری، افزایش دست کاشت های مختلف برای تغذیه شتر بحث و تبادل نظر شد.