بازدید میدانی و سرزده فرماندار بافق از معدن کوشک

فرماندار بافق به همراه روسای ادارات کار و صمت شهرستان با حضور سرزده از معدن کوشک با مدیرعامل، رئیس شورای کارگری و کارگران این معدن دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ پس از نشست جمعی ازکارگران معدن کوشک با فرماندار در محل فرمانداری و مهلت ۴۸ ساعته به مسئولین اداره تعاون،کار و‌رفاه اجتماعی شهرستان بافق جهت بررسی موضوعات درخواستی کارگران و بدنبال دریافت بازدید میدانی و  گزارش  اداره مذکور، فرماندار بافق به همراه روسای ادارات کار و صمت شهرستان با حضور سرزده از معدن کوشک با مدیرعامل، رئیس شورای کارگری و کارگران این معدن دیدار و گفتگو کردند.

مدیر عامل معدن کوشک در ابتدای این دیدار ضمن بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته بر اساس توافق نامه سال 1401، گفت: عوارض عمران و آبادانی این مجتمع معدنی به شهرستان تا پایان سال 1400 پرداخت شده و برای سال 1401 مکاتبات اداری صورت گرفته و حداکثر چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

دهقانی تفتی افزود: طرح طبقه بندی مشاغل بر اساس مصوبه سال 1400 به روزرسانی و بر اساس آن تطبیق مشاغل کارکنان، محاسبات مزد و شغل بر اساس جداول مربوطه اقدام شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش قانونی ضریب ریالی طرح برای کارگران این مجموعه گفت: با توجه به توافق کمیته طبقه بندی مشاغل و شورای اسلامی کار ضریب ریالی طرح از 198 به 500 ارتقاء یافته و در سال جاری با اعمال افزایش های قانونی این ضریب به عدد 835 افزایش یافته است.

مدیر عامل معدن کوشک با اشاره به کاهش نرخ جهانی قیمت کالاها و خدمات از ٣٧٠٠ دلار به ٢٣٠٠ دلار و همچنین كاهش عيار و كيفيت ماده معدني، گفت: متوسط حقوق قبل طرح ۵ میلیون و هشتصد تومان بوده این متوسط درسال جاری با اجرای طرح بدون افزایشات کارفرما می بایست ۱۴ میلیون می بود که با افزایش ضریب طرح و افزایش ثابت ماهیانه این متوسط به ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

دهقانی در ادامه در خصوص ارتقاي كيفيت ايمني كار در محيط معدن، افزايش سطح خدمات رفاهي مناسب، پايش آلاينده هاي زيست محيطي، تشكيل كميته انضباطي با نظارت شوراي اسلامي كار، پرداخت كمكهاي نقدي و غير نقدي به پرسنل در مناسبتها مختلف، تخصيص بودجه و افزایش اعتبار صندوق رفاه شركت، محاسبه حق پله در امتياز گروه شغل پرسنل، انجام معاينات و آزمايشات دوره اي پرسنل، خريد ٣ دستگاه اتوبوس جهت ایاب و ذهاب، ساخت ساختمان رفاهي، اجاره اماكن ورزشي در شهرستان، پرداخت اضافه كاري و مشاركت در طرحهاي عمراني، درماني، آموزشي و فرهنگي شهرستان مطالبی را بیان کرد.

فرماندار بافق پس از برگزاری جلسه با مدیر عامل معدن و بازدید میدانی از معدن کوشک گفت: طبق صورتجلسه سال 1400 تعدادی از  بندها عمومیت داشته و ‌مرتبط با حقوق عامه شهرستان است از جمله پرداخت 2 درصد عوارض که مقرر شد تا چند روز آینده محقق شود.

ابوالقاسم دهقان در خصوص گلایه های کارگران مجتمع معدن کوشک، خاطر نشان کرد: موضوع اصلی که منجر به اعتراض اخیر شد مرتبط با استفاده از ساختمان های فرسوده، ناایمن و غیر بهداشتی بود که توسط کارگران مطرح شده و با توجه به نظرات کارشناسی دستگاه های ذیربط این ساختمان ها قابل ترمیم و بازسازی نبوده و غیر قابل استفاده اعلام شده است  که با توجه به تاکید کارشناسان، عدم توجه کارگران زحمتکش به این مهم، سلامتی آنها را با خطر غیر قابل جبران مواجه خواهد کرد و استفاده از فضای جدید ایجاد شده توسط کارفرما اجتناب ناپذیر است.

فرماندار بافق به برخی مباحث دیگر مطرح شده توسط کارگران اشاره و  تاکید کرد: آنچه بین کارفرما و‌ کارگران در خصوص اجرای طرح طبقه بندی مشاغل توافق شده باید اقدام و موجب تضییع حقوق قانونی آنها نگردد.

ابوالقاسم دهقان گفت: انتظارات و توقعات کارگران خارج از ضوابط و قوانین وزارت کار صرفا با رضایت و تعامل با کارفرما میسر خواهد بود و فرماندار از مدیر عامل شرکت،با توجه به شرایط سخت کاری، توجه ویژه ای را خواستار شد.

فرماندار بافق در خصوص احداث و راه اندازی مکان جدید و امن مورد استفاده کارگران در زمان های ضروری تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسائل ایمنی و بهداشتی، آنچه که موردنظر کارگران بوده، از جمله ساختمان رفاهی،محل غذاخوری، نمازخانه، رختکن، سرویس‌های بهداشتی ،حمام و ... توسط کارفرما اقدام شده است.​​​​​​​