مدیرعامل شرکت دشت یوز دره انجیر:

باطله برداری معدن سنگ آهن آریز 60درصد جلوتر از برنامه است/ آب داخل پیت معدن پایدار نیست

فرماندار شهرستان به همراه اعضای شورای اسلامی شهر بافق و مدیران محیط زیست و آب منطقه ای بافق از معدن 19D بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق، فرماندار شهرستان به همراه اعضای شورای اسلامی شهر بافق و مدیران محیط زیست و آب منطقه ای بافق از معدن 19D بازدید کردند.

مدیرعامل شرکت معدنی و اکتشافی دشت یوز دره انجیر در این بازدید گفت: بهره برداری از این معدن به شرکت معدنی و اکتشافی دشت یوز دره انجیر که سهام آن بطور مشترک و مساوی متعلق به شرکت سنگ آهن مرکزی و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است، واگذارشده است.

وی با اشاره به میزان ذخیره این معدن گفت: میزان ذخیره سنگ آهن در این آنومالی 100 میلیون تن با عیار 40 تا 50 درصد می باشد.

محمدرضا کاظم پور با بیان اینکه سنگ آهن مورد نیاز در عمق 160 تا 170 متری سطح زمین است و نیاز به 140 میلیون تن باطله‌برداری دارد، گفت: در مدت یکسال بیش از 60 میلیون تن باطله برداری شده است.

وی افزود: عملیات باطله برداری از مهر ماه 1400 با 72 دستگاه تراک 100تنی، 22 بیل و 9 بلدوزر با حضور یک پیمانکار (مشترک از دو شرکت شهداب و آسفالت طوس) شروع شده است و در حال حاضر 60درصد از برنامه جلوتر هستیم.

کاظم پور وجود آب در معدن 19-D را مشکل کندی عملیات باطله برداری بان کرد و گفت: پیش بینی می شود در عمق 80 تا 100 متری یک لایه رسی 20 متری وجود دارد که جلوی نفوذ آب به لایه های زیرین را می گیرد که بعد از گذشت این لایه مشکل وجود آب در عملیات معدنی برطرف خواهد شد.

بهره‌بردار معدن سنگ آهن آریز گفت: به منظور آب شناسی و جلوگیری از ورود آب به داخل پیت معدن، چاهی حفر شده که روزانه حدود 20 لیتر برثانیه آب استخراج می شود و به پایین دست انتقال داده شده و مجدد به زمین برمی گردد.

مدیرعامل شرکت دشت یوز دره انجیرخاطر نشان کرد: با این عمل حدود 3 متر سطح آب کاهش پیدا کرده است و این نشان می دهد که آب در لایه ها وجود دارد و یک آب پایدار نیست.

وی در مورد نحوه استخراج و رساندن سنگ آهن به محل کارخانه گفت: برای این موضوع مشاوری گرفتیم که در حال بررسی روی این مساله است. فعلا چند روش حمل و نقل ریلی، حمل با کامیون یا حمل با نوار نقاله یا به به صورت پایپ یعنی انجام یک مرحله خردایش و سپس انتقال آن به صورت دوغاب مدنظر است.

کاظم پور به تکمیل زیرساختهای این مجموعه معدنی اشاره کرد و گفت: طراحی اجرای مسیرهای ورودی و خروجی، اجرای فضای سبز، ارتباطات و اجرای موضوعات محیط زیستی را در برنامه داریم.