بررسی طرح های فرهنگی در دومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان بافق

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ در پی انتشار اخبار در سطح وسیع فضاهای رسانه ای شهرستان در خصوص بررسی طرح ها و برنامه های فرهنگی در جلسه شورای  فرهنگ عمومی بافق که بعضا جوانب انصاف رعایت نگردیده و برای شهروندان عزیز ذهنیت هایی ایجاد شده لذا جهت تنویر افکار عمومی و بویژه رسانه های عزیز که توجه و دغدغه جدی به امورات شهرستان دارند بدون هر گونه پرده پوشی و شفاف موارد و‌ مسائل مطرح شده در جلسه منعکس می گردد. امیدواریم با همراهی و همدلی احاد مردم شهرستان و تعامل با مسئولین اقدامات مؤثری رقم بخورد.

دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان به ریاست امام جمعه بعنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان و با حضور سرپرست فرمانداری(نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی)، معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی فرمانداری ،رئیس اداره فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی (دبیر جلسه شورای فرهنگ عمومی ) و اعضای حقوقی و حقیقی این شورا در دفتر نهاد امامت جمعه بافق برگزار شد.

امام جمعه بافق و رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان در این نشست  ضمن تشکر ویژه از استاندار یزد بدلیل توجه ایشان به مقوله فرهنگی و با اشاره به شناخت دقیق استاندار از مسائل فرهنگی و تفویض اختیار 20درصد از 2درصد عوارض فروش معادن بابت هزینه در امور فرهنگی شهرستان، گفت: از زمان دستور استاندار تا امروز گردش کارهای مختلفی صورت گرفت که ضوابط اداری این کار بر اساس قانون چگونه اجرا شود که مورد تایید قوانین و دستگاه های نظارتی باشد.

وی تاکید کرد: این شورا به چگونگی پرداخت هزینه های طرح ها از محل عوارض دو ‌درصدی معادن نخواهد‌ پرداخت و روش و روند پرداختی آن باید مطابقت لازم با معیارها و ضوابط مالی داشته و  همانند سایر اسناد و مدارک هزینه ای ادارات اقدام لازم انجام پذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا سعادت فر افزود: نتیجه پیگیری ها این شد که مجموعه طرح های حوزه فرهنگی که توسط دستگاه ها و یا گروه های مختلف ارائه می شود در شورای فرهنگ عمومی مطرح و پس از تصویب، اقدام شود.

سرپرست فرمانداری بافق در ادامه با اشاره به طرح ها و پروژه ها پیشنهادی در این شورا، گفت: از زمان حضور بنده تا کنون به غیر از یک طرح اجرای تعزیه در ایام محرم سال ۱۴۰۱، طرح دیگری که مصوبه شورا داشته باشد و به بنده ارجاع شده باشد، را ندیدم.

ابوالقاسم دهقان تاکید کرد: با توجه به آیین نامه شورای فرهنگ عمومی، اعضای اصلی این شورا می بایست  طرح های ارائه شده را تایید تا پس از تصویب قابلیت اجرایی در شهرستان داشته باشد. فلذا موارد باید بدلیل ضرورت وجود سوابق اسناد مالی  به تفکیک به امضای کلیه اعضای شورا برسد.

سرپرست فرمانداری و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: یکی از وظایف این شوراها در سطح کشور بررسی و ‌تایید و اجرای طرح ها، فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و عدم مغایرت آنها با اصول سیاست فرهنگی و سیاست ها و ارزش های فرهنگی کشور، استان و شهرستان در هر شرایطی است  و ارتباطی به پرداخت یا عدم پرداخت از محل اعتبارات خاصی نیست و پرداخت هزینه های اجرای طرح ها از وظایف و تکالیف ادارات و دستگاه های فرهنگی شهرستان بوده و باید رؤسای ادارات ذیربط پیگیری و از اعتبارات ابلاغی خودشان برای اجرای طرح ها و برنامه ها استفاده کنند.

دهقان افزود: تصویب  طرح ها در  این شورا به منزله قطعیت پرداخت از محل دو‌ درصد عوارض پرداختی معادن نخواهد بود و در صورت عدم مغایرت با قوانین و ضوابط ابلاغی دیوان محاسبات و نیز نظرات کارشناسان دستگاه بازرسی استان و پس از تامین اعتبار ،اقدام لازم به منظور صرفا حمایت های تکمیلی در کنار اعتبارات دستگاه های مربوطه بعمل خواهد آمد.

در ادامه قائمی دبیر شورای فرهنگ عمومی و‌ رئیس اداره فرهنگ و‌ارشاد اسلامی بافق وی یادآور شد: جلسه امروز شورای فرهنگی در خصوص بررسی و تصویب مجموع طرح هایی است که  از یکسال پیش تا کنون به دبیرخانه شورا رسیده و معطل مانده است.

وی با ابراز تشکر و قدردانی از امام جمعه که به مقوله فرهنگ توجهی ویژه داشته و شهرستان از این اقدام حمایتی بهره مند خواهد شد ،به معرفی طرح های پیشنهادی  به دبیرخانه پرداخته و توضیحات لازم در خصوص هر یک از طرح ها ارائه نمود و اعضای شورا پس از بحث و تبادل نظر ، موافقت و یا عدم تایید اجرای طرح ها و‌برنامه های ارائه شده را اعلام کردند.

قائمی، اعتبار برآورد شده برای طرح ها و برنامه های ارائه شده را مبلغی قریب به یکصد و بیست و پنچ میلیارد ریال اعلام نمود و در ادامه موضوع بخشی از طرح های ارائه شده به شورای فرهنگ عمومی را به شرح ذیل قرائت کرد:

  1. حمایت از فعالیت های فرهنگی و ورزشی مسجد قبا ،
  2. چاپ و خرید کتاب نویسندگان بافقی،
  3. حمایت از هفته نامه افق کویر تنها هفته نامه چاپی شهرستان با مدیریت محمد حسین تشکری،
  4. تهیه و ساخت فیلم مستند در خصوص کاروان پیاده حضرت امام رضا علیه السلام توسط مجموعه مؤسسه فرهنگی بیت الرضا ،
  5. تهیه برنامه تلویزیونی با مشارکت عوامل دفتر خبر  و موسسه فرهنگی هنری جلوه کویر بافق
  6. طرح تکمیلی مجموعه قدیمی قرآنی و حوزوی توسط نهاد امامت جمعه
  7. تکمیل مدارس مقطع ابتدایی دخترانه و دوره اول پسرانه توسط نهاد امامت جمعه
  8. دو طرح نماهنگ ( کلیپ تصویری همراه با سرود توسط بخش خصوصی) آقایان احمد زحمتکش و علی طالعی،
  9. طرح توسعه مزار هیجدهمین شهید گمنام و مرکز فرهنگی و‌ آموزشی علامه مصباح توسط مجموعه و مؤسسه بیت الرقیه

گفتنی است در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان بافق، رئیس اطلاعات، فرمانده انتظامی، جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج، شهردار، رئیس تبلیغات اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق، رئیس آموزش و‌پرورش، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس نهاد کتابخانه های عمومی، سرپرست تربیت بدنی، محمدعلی عبداللهی نماینده صدا و سیما، محمد حسین تشکری نماینده جراید و مطبوعات، اکبر رنجبر( دبیر ستاد اقامه نماز )، حجت الاسلام مهدوی نژاد( نماینده جبهه فرهنگی انقلاب )

محمدعلی آخوندی (شخصیت معتبر فرهنگی و هنری)، زهرا زارعی (شخصیت معتبر فرهنگی و هنری)، حجه الاسلام حاج سید علی طباطبایی(شخصیت معتبر فرهنگی و هنری)، حجه الاسلام سید حسن میرحسینی (نماینده ائمه جماعت)، عباسعلی محمدی (شخصیت معتبر فرهنگی و هنری)، آذر مرادی پور(مهمان این نشست)، علی اصغر رنجبر (رئیس شورا و شخصیت معتبر فرهنگی و هنری ) به عنوان حاضرین جلسه بودند و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و ‌رئیس دادگستری بافق در این نشست حضور نداشتند.

​​​​​​​