برگزاری نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان بافق

رئیس منابع طبیعی بافق در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان از 10 فقره حریق در بیش از 97 هکتار از عرصه های منابع طبیعی و مراتع این شهرستان طی 5 سال گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان بافق با موضوع حریق در جنگلها و مراتع به ریاست سرپرست فرمانداری بافق و با حضور معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و جمعی از مسئولان عضو ستاد بحران شهرستان بافق در سالن ولایت فرمانداری برگزار شد.

سرپرست فرمانداری بافق در نشست مدیریت بحران شهرستان با تاکید بر پاسخگویی به موقع ادارات به مکاتبات اداری در حوزه بحران، گفت: پاسخ به موقع افزایش اعتبارات حوزه بحران شهرستان را به دنبال خواهد داشت.

ابوالقاسم دهقان افزود: جبران خسارات ناشی از سیل، طوفان و زلزله که مشکلاتی را در شهرستان به دنبال داشته است فقط با تزریق اعتبار از محل ستاد بحران کشور و استان قابل جبران است، متاسفانه در بافق این نگاه که گزارش ها به موقع ارسال شود، نبوده است.

وی با اشاره به دستور کار جلسه مبنی بر برگزاری مانور اطفاء حریق در مراتع شهرستان بافق، گفت: باید اعضای مدیریت بحران شهرستان قبل از هرگونه عملیات و یا مانور در اتاق بحران شهرستان به صورت ماهیانه و فصلی نشستی برای برنامه ریزی، تبادل نظر، بررسی اولویت ها و تجهیزات برگزار شود تا در زمان حادثه بدانید چه اقداماتی را باید دنبال کرد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بافق خاطر نشان کرد : مانور اطفای حریق در مناطق مورد انتظار باید با هدف سنجش  آمادگی نیرو‌ها، سنجش امکانات و تجهیزات برگزار شود تا در موقع بحران در کمترین زمان ممکن اطفای حریق صورت گیرد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بافق با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرم سال و احتمال حریق در مراتع و جنگل های شهرستان، گفت: با توجه به رویدادهای سال گذشته تمامی دستگاه های خدمات رسان آمادگی بیش از پیش را در زمینه اطفاء حریق بویژه در مناطق کوهستانی را داشته باشند.

حسن تفکری با تاکید بر جذب اعتبارات ماده 17 مدیریت بحران، یادآور شد: دستگاه‌هایی که اعتبارات ماده ۱۷ را جذب نکردند پیگیر باشند تا پایان تیرماه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و اداره کل بحران استان این اعتبار را جذب کنند.

وی به مشکلات کم آبی در مناطق روستایی بویژه دهستان های کوشک و سبزدشت در تابستان اشاره کرد و با قرائت نامه ارسالی از سوی آب و فاضلاب شهرستان، خاطر نشان کرد: آب مصرفی دهستان کوشک و روستای گزستان توسط سه حلقه چاه با مجموع دبی 10 لیتر بر ثانیه تامین می شود که اکثر مشترکین مصرف بیش از اندازه و غیرمتعارف دارند که مشکلات و تبعات اجتماعی به دنبال دارد .

تفکری تصریح کرد: دستگاه متولی تامین مسکن روستایی در واگذاری زمین تحت هر شرایطی در روستاها دقت عمل و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز داشته باشند که در آینده با کمبود آب مصرفی و مهاجرات اهالی روستا به شهر مواجه شویم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق ضمن اشاره به موضوع حریق در جنگلها و مراتع منشأ بیش از 90 درصد آتش سوزی های جنگلی و مرتعی را دخالت انسان عنوان کرد و گفت: بی شک یکی از راه های کاهش خسارت آتش سوزی در مراتع، آموزش و افزایش آگاهی و دانش آحاد مردم، جوامع محلی و بهره برداران منابع طبیعی است.

محبوبه معتمدی نیا، با بیان مستندات قانونی در خصوص حفظ منابع طبیعی، تصریح کرد: براساس ماده های 45،46 و 47 هر کس مبادرت به آتش زدن مراتع و آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل و یا مجاور جنگل، بدون اجازه و نظارت مامورین جنگلبانی را ممنوع اعلام کرد و مرتکبین به این جرائم به پرداخت جریمه نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

وی بحرانی ترین ایام حریق در جنگل های خارج از شمال را روزهای تعطیل ماه های خرداد، تیر و مرداد عنوان کرد و گفت: بیشترین ساعات بحرانی حریق در شبانه روز 12 ظهر تا 6 عصر می باشد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق افزود: بی احتیاطی برخی از رهگذران و شکارچیان، انداختن ته سیگار روشن و کبریت نیمه افروخته در جنگل و مرتع ، بروز پدیده ی خشکسالی پی درپی طی سالیان اخیر ، آتش ذغال رها شده در جنگل و مراتع پس از پخت و پز،  آتش سوزی حاصل از اجسامی مانند ته لیوان، استکان و یا بطری های شکسته را از جمله علل و عوامل بروز و توسعه حریق انسانی است.

معتمدی نیا آمار حریق 6 سال اخیر در عرصه های منابع طبیعی استان یزد را 60 مورد و در مساحتی بالغ بر 347 هکتار عنوان کرد و گفت: سهم شهرستان بافق از این آمار 10 فقره می باشد که بیش از 97 هکتار از عرصه های منابع طبیعی و مراتع این شهرستان طعمه حریق شده اند.

وی مراحل اطفای حریق را شامل پنج مرحله پیش آگاهی، پیشگیری، كشف، اطفای حریق و عملیات بعد اطفای حریق برشمرد و گفت: استفاده از مشارکت افراد محلی، اجرای مانورهای عملیاتی، تقویت گشت و مراقبت زمینی و هوائی و نصب دوربین های مداربسته را از جمله اقدامات لازم جهت پیش آگاهی، پیشگیری و كشف است.

به گفته رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق دلایل حساسیت حریق در عرصه های منابع طبیعی عبارتند از: گسترش سریع آتش بعلت وجود مواد اشتعال زا به صورت نامحدود، وقوع تغییرات آنی در مسیر پیشروی به جهت عوامل و عوارض طبیعی، احتمال تبدیل آتش سوزی معمولی به آتش سوزی های چند بعدی، اثرات روانی آن در جامعه، رسانه ها و افکار عمومی و بین المللی و ارزش ریالی سایر خسارات وارده از جمله حیات وحش، از بین رفتن خاک و غیره به هیچ عنوان قابل محاسبه نیست.



​​​​​​​