برگزاری کارگروه طرح جامع سامان خانواده در بافق

دبیر طرح سامان خانواده استان یزد تاکید کرد: تا سال 1405 باید 110هزار ازدواج در کشور صورت گیرد و در این چهار سال وقت داریم کشور را از تله جمعیت خارج کنیم در غیر اینصورت 20 سال آینده دچار مشکل جدی جمعیت خواهیم شد.

به گزارش روابط عمومی فرماندرای بافق؛ نشست تشریح و برنامه ریزی طرح جامع سامان خانواده با حضور مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرماندار بافق، دبیر طرح سامان خانواده استان یزد، مسئولان اداری و فعالین فرهنگی و اجتماعی شهرستان در محل فرمانداری بافق برگزار شد.

فرماندار بافق در این نشست یکی از انتظارات دولت مردمی و انقلابی در خصوص تحقق شعارهایی که از آن غفلت شده بود را اجرای طرح های حوزه خانواده و جمعیت بیان کرد و گفت: یکی از این طرح ها که در استان به صورت جدی دنبال می شود، طرح جامع سامان خانواده می باشد.

محمد علی صمیمی افزود: شهرستان بافق بر اساس سابقه فرهنگی، مذهبی و اجتماعی که دارد سعی شده که از این مقوله غافل نشود که در این راستا طرحی با عنوان "بافق شهر تراز انتظار" با محوریت امام جمعه شهرستان در حال اجرا می باشد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در ادامه نرخ ازدواج در استان یزد را 6.2 نفر به ازای هر هزار نفر عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر رتبه 24 کشور را داریم و این در حالی است که نرخ طلاق در استان به عدد 1.7 به ازای هر هزار نفر رسیده است.

جمال قهرمانی افزود: در سال 1400 بیش از 6945 مورد ازدواج در سطح استان داشتیم که در مدت مشابه 2240 مورد طلاق در استان ثبت شده است که رشدی برابر 15درصد نسبت به سال 99 داشته است و این شدت رشد باعث نگرانی شده است.

دبیر طرح سامان خانواده استان یزد در این نشست ضمن بیان جایگاه خانواده به عنوان مهمترین و نخستین واحد اجتماعی گفت: خانواده وظایف و کاردهای اجتماعی مهمی برعهده دارد، مکان اصلی تربیت و اجتماعی شدن انسان ها، مکانی برای یادگیری هنجارها و تعاملات بین فردی است.

دکتر محمدحسین رحیمی نسب با اشاره به هدف این در سطح جامعه گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش ازدواج، کاهش طلاق، افزایش فرزندآوری، تحکیم بنیان خانواده و تقویت مبانی اعتقادی در خانواده است.

رحیمی نسب با بیان اینکه محورهای طرح سامان خانواده شامل تعالی، تشکیل، تحکیم، تکلیف، تسهیل و ترویج و تبیین است، افزود: این طرح مزایای زیادی از جمله روان سازی عملیات حوزه خانواده، شبکه سازی در حوزه فعالیت‌های خانواده و قابلیت ارزیابی عملیات و فعالیت در هریک از محورهای ۶گانه را داراست که به ایجاد ساختار مناسب برای تخصیص اعتبارات در هریک از محورها منجر می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که هر کمیته باید بداند کارش بسیار مهم است و اگر به طور کامل انجام نشود و با دیگر کمیته ها هارمونی نداشته باشد، در حرکت روبه جلوی کل مجموعه اختلال ایجاد می‌شود، گفت: از مدیران و مسئولین هرکمیته انتظار می‌رود بداند جز مهمی از یک مجموعه ۶قسمتی به نام طرح سامان خانواده است و نسبت به شرح وظایف و جایگاه حساس خود احساس مسئولیت کند و آگاه باشد.

رحیمی نسب به آمار حدود 6 میلیون نفری پشت خط ازدواج جامعه هدف اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی چندین سال گذشته آمار ازدواج هر سال نسبت به سال گذشته بین 5 تا 13 درصد کاهش و سیر نزولی داشته است.

دبیر طرح سامان خانواده استان یزد تاکید کرد: تا سال 1405 باید 110هزار ازدواج در کشور صورت گیرد و در این چهار سال وقت داریم کشور را از تله جمعیت خارج کنیم در غیر اینصورت 20 سال آینده دچار مشکل جدی جمعیت خواهیم شد.

وی عمده دلایل پژوهشی کاهش نزولی ازدواج و رشد جمعیت طی سال های گذشته را برنامه های تهاجم فرهنگی دشمن علیه خانواده،خود باختگی خانواده ها در تربیت فرزند،باورهای غلط در حوزه خانواده، عدم اختصاص زمان کافی خانواده برای تربیت فرزند،عادی سازی ارتباط زن و مرد نامحرم و رشد آن، آمار نگران کننده طلاق و روابط فرازناشویی ، افزایش سن ازدواج، افازیش سقط جنین و ... عنوان کرد.

دبیر طرح سامان خانواده استان یزد به 14 مورد از اسناد بالادستی در حوزه سیاست های کلی خانواده و جمعیت اشاره کرد و بیان داشت: چالش هایی در اجرای این اسناد وجود داشته که بررسی ها نشان می دهد در 4 مورد تبدیل مبانی،اجرایی و ارائه، محتوا و حوزه ساختاری ، ضعف داریم.