مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق خبر داد:

راه‌اندازی انجمن صنفی حصیربافی در بافق

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛  لیلی رنجبر با اعلام این خبر گفت: کسانی اقدام به دایر کردن کارگاه حصیربافی می‌کنند، باید در این هنر دارای مهارت و مدیریت باشند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق از راه‌اندازی انجمن صنفی حصیربافی در شهرستان خبر داد و افزود: اکنون سه باب کارگاه حصیربافی با ۵۰ هنرمند در بافق دایر است.

رنجبر با تائید قیمت پایین محصولات این حوزه در منطقه اضافه کرد: مصرف محصولات این بخش مثل سابق نیست و بازار فروش این محصول رونقی ندارد، برای فروش این محصول و دیگر محصولات خانواده حصیر باید نسبت به تغییر شکل و شمایل محصولات و حتی نوع کاربری آن اقدام کرد.

او با بیان اینکه برخی محصولات حصیربافی جنبه درمانی هم پیداکرده، افزود: متأسفانه صادرات خارجی این محصول تعریفی ندارد و فقط در شهرستان و استان و برخی شهرستان‌های دیگر کشور خریداری می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق بر تلاش برای بازاریابی محصولات حصیربافی تأکید کرد و یادآور شد: لازم است هنرمندان این حوزه به سمت تولیدات جدید بروند؛ مثل جامدادی یا جاقاشقی و وسایل کاربردی که مصرف آن بیشتر از بادبزن است.

او با بیان اینکه فعالان این حوزه در شهرستان بافق به‌طور رسمی ۵۰۰ نفر و غیررسمی ۲هزار نفر هستند، اظهار داشت: اکثر هنرمندان حصیربافی از زنان هستند که در کنار آن‌ها مردان علاقه‌مند به این هنر نیز در قالب کارگاه تجمعی و کارگاه‌های پراکنده خانگی فعالیت دارند.

رنجبر با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته با اقداماتی که توسط میراث‌فرهنگی شهرستان بافق انجام‌شده جوان‌ها نیز رغبتی برای تولید این محصولات نشان داده‌اند، گفت: اکنون برخی از این جوان‌ها به‌عنوان مربی مشغول به کار شده‌اند که سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند.

او ثبت بافق به‌عنوان شهر ملی حصیری، وجود نخلستان‌های برای تأمین مواد اولیه، ارائه تسهیلات کم‌بهره یا بلاعوض باهدف ارتقای جایگاه صنایع‌دستی، رونق کسب‌وکار هنرمندان، برگزاری دوره‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه‌های محصولات حصیری و بازاریابی را از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در راستای افزایش تولید انواع محصولات حصیری در این شهرستان برشمرد.

رنجبر گفت: تولید صنایع‌دستی حصیری در بافق امروز با خلاقیت هنرمندان این صنعت به ۵۰ نوع محصول رسیده و هنرمندان حصیرباف با استفاده از تمامی امکانات موجود نخلستان‌های شهرستان، مانند شاخه، برگ و الیاف درخت خرما، در کنار کار کشاورزی به افزایش درآمد خانواده کمک می‌کنند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق تصریح کرد: با توجه به نوآوری‌های انجام‌شده در هنر حصیربافی به‌عنوان محصولی ارگانیک (طبیعی)، این هنر با تربیت نیروی انسانی مناسب، نقش مؤثری در اقتصاد خانواده‌ها ایفا می‌کند.

​​​​​​​