معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرماندار بافق خبر داد:

عرضه قلیان در مراکز رفاهی و خدماتی در شهرستان بافق ممنوع می باشد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ شورای سلامت شهرستان بافق به ریاست حسن تفکری معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرماندار بافق و با حضور برخی مدیران و کارشناسان ادارات شهرستان در فرمانداری بافق برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بافق با تاکید بر نظارت و پایش دقیق مراکز رفاهی و خدماتی بویژه رستوران ها و بوم گردی ها گفت: هرگونه عرضه قلیان در موارد مذکور و عمومی برابر قانون ممنوع می باشد که در مرحله اول اخطار و در صورت ادامه کار محل مورد نظر پلمب خواهند شد.
حسن تفکری همچنین با توجه به افزایش آمار‌های غرق شدگی در استخر‌های کشاورزی تاکید کرد: کشاورزان و مالکان استخرهای کشاورزی برای حصارکشی این استخر‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به افزایش آمار حیوان گزیدگی به دلیل نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه در منزل تصریح کرد: شهروندان حتی الامکان از نگهداری حیوانات مذکور در منزل خودداری نمایند و در صورت گازگرفتگی و یا خراشیدگی با پنجه حیوانات جهت پیشگیری از بیماری هاری سریعا به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.
در ابتدای این جلسه دکتر دانشی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق با اشاره به کمبود نیروهای سازمانی و مشکلات جذب نیروی کار، جذب نیرو‌های مراکز بهداشت شهرستان در معادن بافق انتقاد کرد و از معادن خواست نیرو‌هایی که رابطه کاری با ادارات دارند را جذب نکنند.
در ادامه دکتر مهدیه کوهگرد در گزارشی به روند اجرای طرح پویش غربالگری دیابت و فشار خون بالا در شهرستان اشاره کرد و گفت: 35562 نفر در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند که بیش از 98 درصد از جمعیت بالای 18 سال شهرستان را شامل می شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بافق با اشاره به نتایج به دست آمده در این پویش گفت: در این طرح در حدود 34.3 درصد ( 12220 نفر ) از افراد مورد غربالگری مبتلا به پیش فشار خون بالا هستند و 8.9 درصد (3194 نفر) هم در آستانه پیش دیابت هستند که در صورت عدم رعایت و کنترل به دیابت نوع دوم مبتلا خواهند شد.
وی افزود: از تعداد جمعیت بالای 18 سال شهرستان که مورد غربالگری قرار گرفتند تعداد 12832 نفر دارای اضافه وزن و 7829 نفر هم چاق هستند که در معرض ابتلا به بیماری دیابت و فشارخون بالا قرار دارند.
دکتر کوهگرد تصریح کرد: با توجه به بررسی شاخص های قبل و بعد از اجرای طرح در شهرستان، تعداد 419 بیمار جدید دارای فشارخون بالا و 195 نفر بیمار جدید مبتلا به دیابت شناسایی شدند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بافق با اشاره به درصد مرگ کودکان 59 - 1 ماهه در حوادث ترافیکی، گفت: متاسفانه 50 درصد از مرگ این کودکان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در حین رانندگی و تصادفات می باشد.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بافق نیز در این جلسه گفت: در شهرستان بافق سال گذشته ۱۴۳ مورد ابتلا به سالک داشتیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد منطقه درگیری بیشتر در روستا‌ها و بیابان‌های اطراف شهر از جمله روستاهای حاجی آباد، صدرآباد، فاضلیه، مبارکه، منطقه گودگوار، چاه نخل کاران و دیگر مناطق روستایی و چاه های کشاورزی بوده است.
سعید عسکری ادامه داد: باید حتما جونده کشی انجام شود وگرنه باز هم افزایش ابتلا را خواهیم داشت. در سال گذشته ۲۳۲ مورد حیوان گزیدگی به علت نگهداری سگ و گربه در منازل داشتیم.
گفتنی است در پایان این جلسه در خصوص بازدید مشترک اعضای کمیته دخانیات، نظارت بر فروش مواد غذایی در جمعه بازار و فروش مواد غذایی بصورت اینترنتی، جلوگیری از پارک وسایل نقلیه حامل دام در معابر عمومی و... موارد تصویب و جهت اجرا ابلاغ شد.