نشست کارگروه توسعه شهرستان بافق

در نشست کارگروه توسعه شهرستان برنامه ایجاد منطقه ویژه معدنکاری و پهنه ریلی بافق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ جلسه هم اندیشی کارگروه توسعه شهرستان بافق با حضور محمدرضا صباغیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، محمدعلی صمیمی فرماندار بافق، اعضای شورای شهرو جمعی از مسئولین در محل سالن اجتماعات شهرداری بافق برگزار شد.

محمدعلی صمیمی، فرماندار شهرستان بافق در این نشست با اشاره به دستور کار جلسه گفت: امیدواریم با اتفاقات و افکار خوبی که در شرکت سنگ آهن مرکزی بوجود آمده است امیدواریم با توجه به برنامه زمانبندی طرح ایجاد منطقه ویژه معدنکاری شروع و به سرانجام برسد.

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: یکی از اولویت های شهرستان منطقه ویژه معدنی است که در این نشست گزارشی ارائه و مقرر شد مجوز آن از شورای برنامه ریزی استان در خصوص فریز کردن یک منطقه ویژه معدنی اخذ و طرح آن نیز به روز شود و امیدواریم با مسئولی که برای اینکار در نظر گرفته شد بتوانیم این منطقه را در بافق که قطب معدنی است ایجاد کنیم.

محمدرضا صباغیان افزود: در حوزه پهنه ریلی موافقت های اولیه صورت گرفته ولی متاسفانه روند پیشرفت آن کند است که در این خصوص باید جلسه ای در استان با معاونت عمرانی استاندار برگزار و در خصوص واگذاری زمین و زیرساخت آن تعیین تکلیف شود. راه آهن موافقت خود را اعلام کرده است.

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور به حوزه بهداشت و روند کند کار در بیمارستان جدید بافق اشاره و بیان داشت: در حوزه بهداشت و درمان متاسفانه پروژه بیمارستان به کندی در حال کار است و این در حالی است که با سفر استاندار به شهرستان که تمام مسئولین استانی هم حضور داشتند با تخصیص اعتبار به آن قرار بود قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به پایان و مورد بهره برداری قرار گیرد که متاسفانه این کار انجام نشد و باعث نارضایتی مردم شده است.

صباغیان در پایان خاطرنشان کرد: این مسائل و مشکلات یا مصوب نشود و اگر مصوب شد باید اجرا شود و در این زمینه از دانشگاه علوم پزشکی انتظار بیشتری می رود.

در ابتدای این نشست دکتر علیرضا یاراحمدی، مسئول پیگیری منطقه ویژه فناوری های معدنکاری در شهرستان گفت: بعد ازاینکه منطقه ویژه یزد در شورای عطف مصوب شد بحث ویژه منطقه فناوری های معدنکاری در دستور کار قرار گرفت. این منطقه در سال ۹۱ مطالعات آن توسط شرکت سنگ آهن مرکزی انجام و قرارداد هم امضا شد و در سال ۹۷ نیز برای دفاع در کمیسیون شورای عطف دعوت که در این کمیسیون دفاع خیلی خوبی شد و می توانیم به عنوان پهنه منطقه ویژه یزد در نظر بگیریم.

وی در ادامه افزود: برای ایجاد پهنه فناوری های معدنکاری نیاز به مصوبه نداریم. هر آنچه که در این زمینه از جمله اکتشاف، استخراج، فرآوری و حتی ذوب مدنظر بوده در این منطقه ایجاد و از مسئله نوآوری تا انتهای صنعتی سازی قطعات، تجهیزات، روش ها، متدها و دانش فنی را در این منطقه بومی سازی کنیم.

یاراحمدی به محل استقرار این مجموعه اشاره و بیان داشت: این منطقه از آهنشهر تا سنگ آهن مرکزی مطالعه و در یک زون ۲ در ۱۰ کیلومتر در نظر گرفته شد ولی در این مدت به آن بها داده نشد. اگر امروز این پروژه را شروع کنیم می توانیم در ۵ سال آینده منطقه ای را با المان های مورد نظر ایجاد کنیم. در کنار این پروژه دانشکده ای به نام دانشکده فناوری های معدنکاری هم مطالعه شده و رشته هایی مانند مهندسی برق، ماشین آلات معدنی، مهندسی کامپیوتر و اتوماسیون معدنکاری باید مصوب تا راه اندازی و شروع به کار کند.

وی عنوان داشت: این زون یک زون دولتی نیست بلکه یک زون خصوصی با مشارکت ۴۹ درصدی دولت و ۵۱ درصدی بخش خصوصی است و همه معادن و مجموعه های شهر وارد این مجموعه می شوند. اگر بخواهیم این پروژه راه اندازی شود باید یک تیم قوی وارد این عرصه شود و ایجاد آن ممکن است چون ارزش افزوده دارد، درمعدنکاری، شرکت های دانش بنیان به شدت قابلیت راه اندازی دارند.

علیرضا یاراحمدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در یک سال آینده کلیات جریان را تصویب و در شهرستان هم بپذیریم که این یک زون فناوری است نه زون صنعتی و مسکونی بزرگترین شرکت های بزرگ صنعتی هم مستقر خواهند شد. اگر این اتفاق رخ دهد یک کار بزرگ و پایدار سازی کارآفرینی در شهرستان رخ خواهد داد وباعث نیروسازی و مهارت افزایی خواهد شد.

​​​​​​​