استاندار یزد:ناکافی بودن اعتبارات مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی

اختصاص ۲۰ درصد از مبلغ دریافتی استان از محل یک درصد فروش معادن و ۱۵ درصد حقوق دولتی به برنامه های فرهنگی، اجتماعی/ تکریم هنرمندان، مانع زدایی از فعالیت های آن ها و تامین منابع پایدار مالی از رویکردهای مورد پیگیری استان در این حوزه/ «تامین آب پایدار» را فصل مشترک مطالبات عموم مردم استان/ آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از دریا به استان در جریان سفر رئیس جمهور به استان

استاندار یزد با اشاره به ناکافی بودن اعتبارات مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان ابتدای شکل گیری و آغاز فعالیت، گفت: یکی از تصمیمات اخذ شده در استان در راستای کاهش بخشی از دغدغه های این حوزه، افزایش قابل توجه سطح اعتبارات این مجموعه نسبت به سال های گذشته است.  

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر مهران فاطمی در نشست مشترک با جمعی از اصحاب فرهنگ، ادب و هنر استان با اشاره به برگزاری جلسات و دیدارهای متعدد با فعالین این حوزه، گفت: متاسفانه زیرساخت های لازم به لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و حتی مساعدت های مالی ارائه شده در این حوزه، در خور و شان نیست و مجموعه اصحاب فرهنگ، ادب و هنر استان با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنند.  

وی در ادامه با اشاره به ناکافی بودن اعتبارات مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان ابتدای شکل گیری و آغاز فعالیت، اظهارداشت: یکی از تصمیمات اخذ شده در استان در راستای کاهش بخشی از دغدغه های این حوزه، افزایش قابل توجه سطح اعتبارات این مجموعه نسبت به سال های گذشته است.  

استاندار یزد ادامه داد: اعتبارات اداری کفاف پوشش حجم بالای ظرفیت های فرهنگی موجود در استان که می تواند به پویایی و شکوفایی برسد را ندارد لذا در این راستا برای نخستین بار، در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اختصاص ۲۰ درصد از مبلغ دریافتی استان از محل یک درصد فروش معادن و ۱۵ درصد حقوق دولتی به برنامه های فرهنگی،  اجتماعی به تصویب رسید.

دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: مبلغ مذکور تحت نظارت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و دستگاه های فرهنگی بین مجموعه های فعال در این حوزه توزیع و از این طریق منبع پایداری برای پوشش بخشی از فعالیت های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ایجاد می شود.  

وی در ادامه با اشاره به وجود تبصره قانونی دیگری در حوزه معادن؛ با قابلیت صرف بخشی از اعتبار آن در بخش فرهنگی، تصریح کرد: اختیار استفاده از این تبصره اکنون در دست استان نیست اما در جلسه مشترک هیئت دولت و استانداران پیشنهاد تفویض مجدد اختیار آن به استان ها را ارائه کردیم.  

استاندار یزد افزود: در صورت تفویض اختیار استفاده از این تبصره به شورای معادن استان می توان انقلابی در توسعه زیرساخت های فرهنگی استان و کمک و مساعدت به مجموعه های فرهنگی و هنری در استان ایجاد کرد.  

دکتر فاطمی در ادامه به سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبارات حوزه فرهنگی و هنری مصوب سفر رئیس جمهور به استان بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان بود که بخشی از این اعتبارات مربوط به تکمیل زیرساخت های فرهنگی استان است.

استاندار یزد همچنین به نگاه ویژه استان به حوزه فرهنگ و هنر و فعالیت های این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای مورد پیگیری استان تکریم هنرمندان و مانع زدایی از فعالیت های آن ها و نیز تامین مالی و اعتباری مناسب برای فعالیت های این بخش است.  

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش «تامین آب پایدار» را فصل مشترک مطالبات عموم مردم استان دانست و افزود: در حال حاضر روزانه 1800 لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب در استان داریم که این امر مؤید ضرورت اتخاذ تصمیمات اساسی در حوزه تامین آب و کاهش دغدغه های آبی است.  

دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: در صورت عدم اتخاذ تصمیم جدی برای حوزه آب استان، در سالیان آینده قطعا یزد به مجموعه های سکونتگاهی کوچک تبدیل شده یا کلا از نقشه جغرافیایی حذف می شود.   

وی به سفر آیت الله رئیسی؛ دومین مقام عالی و اولین مقام اجرایی کشور به استان در تاریخ 22 و 23 دی ماه اشاره و تصریح کرد: یکی از برنامه های مهم سفر رئیس جمهور به استان آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از دریا به استان است.  

استاندار یزد بیان کرد: اجرای این پروژه نیازمند بالغ بر  ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است اما دولت سیزدهم با وجود مسائل و مشکلات مالی در تصمیمی کاملا مردمی، تصمیم بر تامین اعتبار مورد نیاز از محل حقوق دولتی معادن گرفت.  

دکتر فاطمی خاطرنشان کرد:  عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریا به طول ۸۴۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.
وی با بیان از محل خط اول انتقال آب ۶۵ میلیون مترمکعب آب وارد استان می شود، گفت: حجم آب انتقالی از دریا به استان تقریبا سه برابر حجم آب انتقالی از محل خط اول است که در بخش شرب، کشاورزی کم آبخواه و صنعت غیر آلاینده و پاک مصرف خواهد شد.  
 استاندار یزد ادامه داد: با توجه به نیاز ۱۴۰ میلیون متر مکعبی به آب، ۶۵ میلیون مترمکعب آب از محل خط اول انتقال آب و مابقی آب مورد نیاز از طریق آب چاه ها و قنوات تامین و در نهایت با آب انتقالی ترکیب و در شبکه، توزیع می شود.  

دکتر فاطمی با بیان اینکه EC آب مصرفی باید زیر  1000 باشد خاطرنشان کرد: EC آب  یزد بین ۱۴۰۰ تا ۳۰۰۰ است از طرفی آب موجود، در برخی فصول پاسخگوی نیازها نیست که مبین آن افت فشار آب در برخی شهرها و کمبود آب و بی آبی در روستاها است.  
وی در پایان از اصحاب فرهنگ، ادب و هنر استان دعوت کرد تا در دیدار مردمی با رئیس جمهور شرکت نمایند.
 شایان بذکر است که در جریان این نشست تعدادی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر استان سوالات، دغدغه ها و مطالبات خود را مطرح کردند و استاندار یزد ضمن پاسخگویی به سوالات، نسبت به پیگیری مسائل آن ها قول مساعد داد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات